Ambasadele Marii Britanii şi a Statelor Unite ale Americii sunt printre misiunile diplomatice străine acreditate la Bucureşti care au anunţat, în contextul COVID-19, că îşi restrâng activitatea la urgenţe consulare, iar Ambasada Belgiei şi Ambasada Danemarcei le prezintă cetăţenilor lor din străinătate variantele unor grupuri online prin intermediul cărora pot găsi sprijin în ţările în care ei se află.
Activităţile ambasadelor vin la recomandările Ministerelor de Externe din lumea întreagă, ce trebuie să acorde asistenţă cetăţenilor din străinătate care se confruntă cu situaţii neprevăzute din cauza pandemiei de coronavirus.
*** Ambasada Marii Britanii la Bucureşti a anunţat, în urmă cu o săptămână, că va fi închisă vizitatorilor, iar Secţia consulară va fi deschisă doar în baza unei programări. Pentru solicitări urgente, ambasada sugerează contactarea site-ului oficial al misiunii diplomatice.
*** Ambasada SUA la Bucureşti anunţă, pe site-ul oficial, că a suspendat toate activităţile de acordare de viză care nu sunt urgente, „pentru siguranţa sanitară, în contextul pandemiei COVID-19”. Potrivit misiunii diplomatice, toate programările pentru viză rămase sunt suspendate până la o dată ce va fi transmisă ulterior. Asta înseamnă vize turistice, vize pentru programul „Work and Travel”, vize pentru studiu.
Cei care au nevoie urgent de vize trebuie să menţioneze acest lucru pe platforma online www.ustraveldocs.com, pe profilul propriu, mai arată Ambasada SUA.
*** Italia, ţara care a raportat peste 6.000 de morţi în urma infectării cu COVID-19, este în zona roşie a hărţii pandemiei. Astfel, inclusiv Ambasada Italiei la Bucureşti a transmis regulile autorităţilor din Peninsulă.
„Vă informăm că măsurile adoptate în Italia în ceea ce priveşte COVID-19 (coronavirus) se aplică oricărei persoane aflate pe teritoriul italian. Prin urmare, chiar şi cetăţenii străini, odată intraţi pe teritoriu naţional, se vor supune restricţiilor adoptate cu privire la circulaţia persoanelor, conform cărora sunt permise doar deplasările absolut necesare pentru motive de muncă, de sănătate sau pentru urgenţe”, se precizează într-un mesaj publicat pe site-ul misiunii diplomatice.
De altfel, ambasadorul Italiei la Bucureşti, Marco Giungi, a subliniat, într-un mesaj video publicat vineri pe site, prioritatea pe care statul italian o acordă cetăţenilor aflaţi în străinătate.
În acest sens, el a vorbit de primele trei curse aeriene România – Italia, pentru cetăţenii italieni care voiau să ajungă acasă. „Azi pleacă primele trei zboruri spre Italia, organizate pentru repatrierea conaţionalilor noştri rămaşi în România, după ce zborurile directe au fost oprite. (…) Încercăm să asigurăm în primul rând repatrierea studenţilor şi a muncitorilor ce au rămas în România”, spunea Giungi.
*** Ambasada Danemarcei la Bucureşti a anunţat, pe pagina oficială de internet, că din 14 martie controlul temporar existent la frontiere va fi extins pentru a include controlul tuturor punctelor de trecere a frontierei Danemarcei, această măsură fiind parte a efortului de a reduce răspândirea COVID-19.
În acest sens, misiunea diplomatică atenţionează persoanele care doresc să intre în Danemarca „să se aştepte să fie respinse la frontierele daneze, inclusiv în aeroporturile daneze, cu excepţia cazului în care au un scop valid de intrare, de exemplu dacă persoana locuieşte sau lucrează în Danemarca sau a fost comisionată să furnizeze bunuri ori servicii în Danemarca”. De asemenea, arată reprezentanţii ambasadei, riscul de a fi respins la frontieră se aplică şi persoanelor care posedă o viză Schengen valabilă.
Ambasada a transmis, la finalul săptămânii trecute, şi mesajul Ministerului de Externe danez, care apelează la comunităţile din mediul online pentru a oferi asistenţă cetăţenilor ce au rămas în diverse ţări, în contextul în care mai multe graniţe au fost închise, pentru a stopa transmiterea COVID-19. Iniţiativa are ca scop mobilizarea mai multor voluntari care vor să ajute cetăţeni danezi blocaţi în mai multe ţări – cazare temporară, sfaturi etc. Cetăţenii danezi se pot înscrie pe un grup de Facebook prezentat pe pagina de socializare a Ambasadei de la Bucureşti.
*** Ambasada Belgiei în România a anunţat, încă de pe 18 martie, că va asigura doar servicii consulare de urgenţă, cu o echipă redusă.
Totodată, misiunea diplomatică a prezentat, la începutul săptămânii, un grup de Facebook marcat „#BelgesSolidaires”, pe care belgienii din străinătate să intre în dialog.
*** Ambasada Olandei la Bucureşti a anunţat, pe pagina oficială de Facebook, că în perioada 18 martie – 6 aprilie serviciile consulare vor fi limitate strict la urgenţele medicale sau umanitare.
*** Şi ambasadoarea Franţei la Bucureşti, Michele Ramis, a transmis un mesaj către cetăţenii francezi aflaţi în România.
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES FOTO
„În faţa acestei crize sanitare, Ambasada Franţei în România este alături de dumneavoastră. Prima mea grijă este asistenţa acordată comunităţii franceze din România. Ambasada a trebuit să se reorganizeze, pentru a permite unui număr maxim de angajaţi să lucreze de la distanţă, pentru a se conforma cu măsurile de precauţie puse în funcţiune cu stricteţe. Consulatul a trebuit să adapteze funcţionarea şi misiunile sale, în special în sensul în care a limitat lucrul cu publicul, dar vă va răspunde la întrebări prin email. Toate procedurile care nu reprezintă o urgenţă sunt amânate şi mă bazez pe înţelegerea dumneavoastră”, afirmă diplomatul francez, în mesajul postat pe site-ul ambasadei. Ramis adaugă faptul că Institutele Culturale Franceze din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara sunt închise, dar au activitate online.
*** Ambasada Israelului la Bucureşti şi-a restrâns, de pe 11 martie, activitatea consulară şi a anunţat, pe Facebook, că serviciile consulare vor fi acordate doar pentru cazuri de urgenţă şi anume reînnoirea documentelor de călătorie, cazuri de pierdere sau furt de paşaport, înregistrarea unei naşteri sau eliberarea de paşaport pentru nou-născut şi servicii de notariat.
Foto: (c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FOTO
Reprezentanţii misiunii diplomatice menţionează că vizele vor fi eliberate doar solicitanţilor care pot dovedi că au o locuinţă privată unde să stea în carantină în Israel, pentru o perioadă de 14 zile, şi care vor semna o declaraţie pe propria răspundere în acest sens. Programarea pentru serviciile consulare se face telefonic.
***
Misiunile diplomatice la Bucureşti transmit, de asemenea, pe paginile de Facebook şi pe site-urile proprii, cele mai noi măsuri pe care autorităţile române le iau în contextul COVID-19, de la transportul către ţara de origine şi reguli ce trebuie respectate pe teritoriul României.
Totodată, cetăţenii sunt încurajaţi să nu călătorească în România decât dacă este absolut necesar. AGERPRES