Municipalitatea a stabilit de comun acord cu conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean organizarea unui număr de 40 de centre de educaţie online destinate derulării procesului de învăţământ pe perioada pandemiei cu noul coronavirus. Cele 40 de centre de educaţie îşi vor desfăşura activitatea în 35 de unităţi de învăţământ, în care vor fi instalate echipamentele tehnice necsare desfăşurării în cele mai bune condiţii a procedului educativ de la distanţă. „Dacă aceste centre îşi vor dovedi, în final, utilitatea, voi propune Consiliului Local multiplicarea acestora la nivelul municipiului, astfel încât să avem creată o reţea de învăţământ de la distanţă care să permită interconectarea în cele mai bune condiţii a tuturor elevilor cu cadrele didactice”, a declarat, marţi, primarul Mihai Chirica, într-o conferinţă de presă desfăşurată în sistem de videocinferinţă, acesta adăugând că cele 40 de centre de educaţiue online urmează să devină funcţionale începând de săptămâna viitoare. Iată, în continuare, organizarea celor 40 de centre de educație online, pe unități de învățământ: 1. Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi” 2. Colegiul Economic Administrativ 3. Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” (2) 4. Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” 5. Colegiul Național „Emil Racoviţă” (2) 6. Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” 7. Colegiul Național (2) 8. Colegiul Național „Mihai Eminescu” (2), 9. Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu”, 10. Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”, 11. Colegiul Tehnic „Ioan C. Ştefănescu”, 12. Liceul Tehnologic de Mecatronică și Automatizări. 13. Liceul Tehnologic de Transporturi și de Construcții 14. Liceul Tehnologic Economic de Turism 15. Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” 16. Liceul Tehnologic „Petru Poni” 17. Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” 18 Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” 19. Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” 20. Liceul Teoretic „Miron Costin” 21. Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” 22. Seminarul Teologic Ortodox „Sf. Vasile Cel Mare” 23. Școala Gimnazială „Alexandru Cel Bun” 24. Școala Gimnazială „Alexandru Vlahuță” 25. Școala Gimnazială „Bogdan Petriceicu Haşdeu” 26. Școala Gimnazială „Dimitrie A. Sturdza” 27. Școala Gimnazială „George Coşbuc” 28. Școala Gimnazială „Ion Creangă” 29. Școala Gimnazială „Ion Ghica” 30. Școala Gimnazială „Ionel Teodoreanu” 31. Școala Gimnazială „Otilia Cazimir” 32. Școala Gimnazială „Ștefan Bârsănescu” 33. Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” 34. Școala Gimnazială „Veronica Micle” 35. Școala Gimnazială „Elena Cuza”. În ceea ce-i priveşte pe elevii claselor a VIII-a , a XII-a şi a XIIII-a, care îşi pot desfăşurarea activitatea didactică în şcoli începând din luna iunie, în vederea definitivării examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat, transportul acestora către şi dinspre unitățile de învățământ se va face doar cu mijloace de transport dedicate, pe toate rutele, începând cu orele dimineții, în limita locurilor pe scaune, utilizând mijloace de protecție (mască și mănuși). În acord cu asociațiile de părinți ale școlilor și colectivele de profesori, vor fi identificate repere orare decalate, care să permită învățarea în schimburi. „Accesul în unitatea școlară se va face doar după o evaluare preliminară a stării de sănătate a fiecărui elev / cadru didactic / personal administrativ și auxiliar, pe intrările de elevi / cadre didactice, de către personalul medical arondat. În acest scop, fiecare unitate de învățământ va fi dotată cu termometre la distanță care să permită identificarea eventualei stări febrile a fiecărei persoane care intră (elev / cadru didactic / personal administrativ și auxiliar). Orice persoană care prezintă cele mai mici indicii de boală nu este primită în unitatea de învățământ. În cazul elevilor cu stări febrile, aceștia vor fi primiți într-o sală separată (sau mai multe), până când un membru al familiei poate veni să îi preia”, a precizat primarul Mihai Chirica. Toate accesele vor fi prevăzute cu covorașe dezinfectante pentru încălțăminte și recipiente cu soluții dezinfectante pentru mâini, care vor fi utilizate înainte de a se merge în sălile de clasă. Toate grupurile sanitare vor fi prevăzute cu săpun / săpun lichid și șervețele de unică folosință. De asemenea, se recomandă montarea de preșuri dezinfectante și la accesele în sălile de curs. În pauzele dintre ore, ca măsură suplimentară de protecție, deplasarea la grupurile sanitare se va face controlat și decalat, pe clase. Atât la începerea orelor, cât și la finalizarea acestora, intrarea / ieșirea se va face tot decalat, pe clase, de la clasele mici la clasele mari. Elevii vor trebui să poarte mască de protecție atât în perioada orei de curs, cât și în pauze și să se spele pe mâini la fiecare pauză. În acest scop, propunem ca pauzele să aibă o durată mai mare decât în mod normal. „În vederea evitării supraaglomerării sălilor de curs și unităților școlare în ansamblu am propus ca într-o primă etapă să fie organizate orele din clasele terminale (clasele a VIII-a, a XII-a și a XIII-a). De asemenea, pentru evitarea aglomerației în sălile de curs propunem ca la început să fie organizate cursuri la materiile prevăzute examenele de finalizare a ciclurilor școlare (matematică, limba și literatura maternă etc.). Totodată, am propus ca organizarea acestor cursuri să se facă cu câte o jumătate din clasă, în două schimburi, elevii fiind așezați în clasă după schema atașată, ceea ce va presupune susținerea unui număr dublu de ore de către cadrele didactice. Cu alte cuvinte, pentru început, o clasă va lucra în două schimburi la materiile de bază, cu multiplicarea orelor de curs pentru cadrele didactice”, a menţionat edilul, care a adăugat că la sfârșitul zilei / activității unității școlare, toate clasele vor fi dezinfectate în totalitate (bănci, catedră etc.) prin stropire cu substanțe biocide, urmând ca municipalitatea să asigure toate resursele financiare și materiale necesare pentru materiale de igienă (săpun, șervețele de unică folosință) și materiale sanitare (dezinfectanți pentru pardoseli, suprafețe și mâini, mănuși și măști). Primăria Municipiului Iași propune, de asemenea, ca pe lângă accesul selectiv în interiorul școlii, și deplasarea elevilor să se facă pe cât posibil pe culoare și scări de acces separate, iar clasele a VIII-a și a XII-a, respectiv a XIII-a să fie organizate în mod diferit de la un palier al unității școlare la altul (un palier pentru clasa a VIII-a și unul pentru clasa a XII-a, respectiv a XIII-a). (E.M.)