Persoanele cu un diagnostic oncologic trăiesc în zilele pandemiei cu noul coronavirus cu o presiune uriașă, dincolo de anxietatea asociată diagnosticului. Este teama de a nu ști dacă și cum vor putea continua tratamentul, teama de a nu se îmbolnăvi de COVID-19, complicându-și astfel situația medicală, teama de a nu putea intra în legătură cu medicul și de a-și continua tratamentul. Toate acestea în același timp cu incertitudinea resimțită cu privire la felul în care va arăta viața și experiența lor cu boala, după starea de urgență. Alianța Pacienților Cronici din România (APCR), Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer din România (FABC) și Asociația Inițiativa Pacientul 2.0. în parteneriat cu Societatea Națională de Oncologie Medicală din România (SNOMR) au pregătit un set de recomandări și informații utile în sprijinul pacienților oncologici atât în perioada pandemiei cu noul coronavirus, cât și dincolo de aceasta. Documentul abordează următoarele aspecte relevante pentru pacientul oncologic:
- o secțiune largă de întrebări primite de la pacienți și aparținători, la care au răspuns conf. dr. Dana-Lucia Stănculeanu (oncolog, președintele SNOMR) și dr. Amedeia Niță (oncolog)
- prevederile adoptate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate în legătură cu pacienții oncologici pe perioada pandemiei
- proiectele prin care APCR vine în sprijinul pacienților
- informații generale despre noul coronavirus și măsurile de prevenție și protecție recomandate de Organizația Mondială a Sănătății
- sfaturi de nutriție de la specialiști în domeniu
- recomandările psihologului pentru depășirea cu bine a acestei perioade
- linkuri utile pentru informarea corectă a pacienților și familiilor lor
“În contextul actual, pacienții oncologici trebuie să beneficieze de întreg sprijinul necesar din partea noastră și al altor asociații și organizații de pacienți, să aibă acces la informația critică necesară pentru a se proteja, dar și pentru a putea avea acces la tratament și investigații urgente. Facem un apel și către autorități să nu uite de această categorie de bolnavi cronici care se confruntă acum cu mari și să le acorde susținerea necesară”, spune Cezar Irimia, președintele APCR. Pentru pacienții cu cancer accesul continuu la tratament este esențial, iar medicii oncologici au avut și au în continuare un rol vital în asigurarea continuității acestuia, în beneficiul persoanelor care trăiesc cu un diagnostic oncologic. “Pe toată perioada situației de urgență pacienților oncologici le este recomandat să-și continue tratamentul și să țină în permanență legătura cu medicul lor curant. Pacienții oncologici nu fac parte din definiția de caz, dar gratie demersurilor noastre, ei intra acum într-o categorie aparte de testare. Adică pacienții oncologici aflați sub tratament au dreptul la 2 determinări ale infecției cu SARS-Cov2 . S-a luat această măsură pentru că asocierea dintre o afecțiune oncologica si COVID -19 poate creste rata de mortalitate a acestor pacienți. Noi, medicii oncologi, am fost în linia întâi și facem în continuare toate eforturile să nu existe discontinuități în administrarea tratamentului, pentru un management optim al bolii.” declară conf. univ. dr. Dana-Lucia Stănculeanu, președinte SNOMR. Mediul online a devenit unul dintre cele mai importante canale de comunicare pentru pacienți, medici și autorități, fiind vitală asigurarea unor informații corecte, bazate pe evidențe, din partea specialiștilor aflați în prima linie de luptă împotriva COVID-19. ”Pacientul 2.0 este o platformă creată cu scopul de a oferi informații despre sănătate verificate medical și pe limba pacienților. Dacă ghidul acesta digital va ajuta oamenii să ajungă mai repede sau mai ușor la diagnostic, tratament sau sprijin în încercarea lor, este tot ce ne-am putea dori”, declară Lucian Ioniță, co-fondator Pacientul 2.0