Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, consideră că nu e în regulă faptul că în situaţia în care se creează cozi la o frontieră autorităţile de la frontiera celor două state să nu organizeze facilităţi.
„Noi ne-am ocupat în timpul crizei, chiar în vârful ei, de instituirea coridoarelor verzi şi a culoarelor verzi în graniţă, dar pentru transportul de mărfuri. Pentru că din punct de vedere al Comisariatului Transporturilor cu prioritate transportul mărfurilor, lanţurile de aprovizionare paneuropene, muncitorii critici, cei care trebuie să deplaseze un camion sau un tren dincolo de frontiere, asta ne-a interesat. Acele culoare verzi din frontiere sunt pentru transporturi de mărfuri. Dar nimic nu împiedică autorităţile care gestionează o frontieră comună să uşureze această trecere a frontierei. Pentru că pot decide de exemplu în loc să aibă dublu control, şi într-o ţară şi în cealaltă, să aibă un punct de control comun. Pot decide să facă similar coridoarelor verzi coridoare pentru autoturisme, de exemplu. Nu e în regulă, dacă sunt cozi la trecerea în frontieră, ca autorităţile de la frontiera celor două state să nu organizeze, de exemplu, facilităţi. Dacă oamenii au de aşteptat 12 ore pentru că atât durează în frontiera respectivă totuşi cred că normal este să li se asigure nişte minime condiţii de aşteptare”, a spus Adina Vălean întrebată despre situaţia de la graniţa dintre Bulgaria şi Grecia şi dacă există un mod de a fluidiza traficul la vamă.
Ea a afirmat că situaţia este monitorizată, dar că problema de la graniţa dintre cele două state nu ţine de autorităţile din transporturi.
„Acestea sunt lucruri pe care eu le monitorizez. Le-am ridicat acum, apropo de anumite frontiere, printre care Bulgaria şi Grecia şi în reţeaua noastră de puncte de contact, ca să vedem ce spun autorităţile de transport, dar nu e chiar la ei problema pentru că e la autorităţile sanitare, autorităţile de frontieră şi de interne din statele respective. Sunt sigură că şi Ministerul Afacerilor Externe din România a contactat pe cei similari din statele respective pentru a vedea exact ce se întâmplă. O graniţă, mai ales dacă este o graniţă Schengen, cum este cea spre Grecia, Grecia este în Schengen, Bulgaria nu, presupune şi un control suplimentar de documente. Acum şi dacă au introdus cumva testări privind virusul, dacă au introdus declaraţii suplimentare de completat, durează. Ce spun eu este că totuşi trebuie create nişte condiţii celor care aşteaptă astfel încât să nu se transforme într-un focar de risc pentru cei care aşteaptă să treacă frontiera”, a mai spus Adina Vălean.
Reprezentanţa Comisiei Europene a organizat joi un dialog online pe tema „Călătorii în siguranţă – vară 2020”.
Ministrul Afacerilor Externe (MAE) a atenţionat, pe 3 iulie, cetăţenii români că există un singur punct de intrare în Grecia, din Bulgaria, pe cale terestră şi trei puncte de ieşire, dintre care două pot fi închise de autorităţi, fără preaviz.
Autorităţile elene au menţionat că limitarea accesului turiştilor pe cale rutieră printr-un singur punct de frontieră este explicată prin faptul că punctul de frontieră Kulata-Promachonas este singurul dotat cu infrastructura tehnică pentru scanarea formularelor obligatorii pentru intrarea în Grecia.
În aceste condiţii cozile de la vama Kulata s-au întins pe câţiva kilometri în ultima perioadă.
De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de urgenţă al misiunii diplomatice a României în Republica Elenă +306978996222 şi al Consulatului General al României de la Salonic +306946049076.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet https://www.mae.ro/node/51914, http://atena.mae.ro, http://salonic.mae.ro, https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro şi www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia „Călătoreşte în siguranţă” (http://www.mae.ro/app_cs), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie. AGERPRES