Principala problemă a Moldovei o reprezintă conectivitatea, fiind de neconceput ca în 30 de ani de la Revoluţie, în România să nu fie construită nicio autostradă care să lege Iaşul de infrastructura europeană, a declarat, duminică, la Iaşi, premierul Ludoivic Orban, care a precizat că în următorii zece ani trei autostrăzi moderne vor conecta această regiune de principalele coridoare pan-europene. „Principala problemă a Moldovei este conectivitatea, faptul că trebuie să fie conctată la toate rețelele europene de transport. Pentru ca investițiile să treacă munții, este nevoie de această conectivitate, care a întârziat prea mult. Nu se poate ca în 30 de ani să nu construiești o autostradă care să facă legătura între Iași și infrastructura de trasnsport europeană”, a afirmat Ludovic Orban. “În ceea ce privește autostrada A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni, pe tronsonul Tg Mureș – Tg Neamț avem contract de realizare a studiului de fezabilitate și avem ca obiectiv aprobarea indicatorilor tehnico-economici până la 1 iulie 2021. În ceea ce privește realizarea tronsonului Tg Neamț – Iași – Ungheni, este lansată licitația pentru revizuirea studiului de fezabilitate și realizarea proiectului tehnic. Obiectivul nostru este să semnăm contractul până la sfârșitul acestui an”, a declarat premierul, care s-a referit, de asemenea, şi la stadiul proiectului privind autostrada care va include şi municipiul Paşcani. “În ceea ce privește autostrada A7, legătura dintre Ploiești și Siret, există şase tronsoane, iar pentru toate acestea s-au semnat contractele pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. E adevărat, tronsoanele sunt în diferite faze, A7 va trece pe la Pașcani și asigură legătura dintre județele Moldovei cu coridorul IV paneuropean care face legătura dintre Constanța și Nădlac”, a afirmat şeful Executivului, care a adăugat că în ceea ce priveşte A13 Bacău – Braşov, contractul a fost semnat iar consorțiului care a câștigat licitația a început déjà pregătirile pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. Primul ministru a mai declarat că toate tronsoanele de autostradă care urmează să lege Moldova de restul ţării au asigurată finanţarea. “Finanțarea tronsoanelor am gândit-o în funcție de nivelul de pregătire al fiecărui tronson. Noi putem finanța fie pe bugetul UE 2021 – 2027, fie pe facilitatea de reziliență și recuperare. Cel mai probabil, la A7, tronsoanele care sunt cel mai aproape de finalizare vor fi finanțate prin facilitatea de reziliență, iar celelalte tronsoane vor fi pe bugetul UE 2021 – 2027 din alocările pentru programul operațional infrastructură mare”, a subliniat Ludovic Orban. Primul ministru s-a aflat duminică la Iaşi, în cadrul unei vizite de lucru, ocazie cu care a vizitat, printre altele, amplasamentul viitorului Spital Regional de Urgenţe şi şantierul Palas Campus şi a participat la o întâlnire electorală cu candidaţii PNL la alegerile locale. (E.M.)