Lucrarea “Irina” de Tonitza, scoasă la licitaţie la preţul estimativ de 80.000 – 120.000 de euro

Lucrarea „Irina” semnată de Nicolae Tonitza este cea mai bine cotată la licitaţia de toamnă organizată online de Artmark pe 22 octombrie, fiind pusă în vânzare la preţul estimativ de 80.000-120.000 de euro.

O altă lucrare estimată la o sumă mare este „Nud văzut din spate”, tot de Tonitza, la 70.000-120.000 de euro. Un alt tablou al artistului, „Curte la Mangalia” (cofetăria lui Delureanu), va fi pus în vânzare la preţul estimativ de 35.000-55.000 de euro.

În licitaţie se regăsesc şi mai multe lucrări semnate de Nicolae Grigorescu. „Casa pictorului de la Câmpina” este estimată la 50.000-80.000 de euro, „Ţărăncuţă cu mărgele albastre” şi „Ţărăncuţă cu fuior”, fiecare la 25.000-45.000 de euro, „Mocan cu turmă de oi”, la 20.000-35.000 de euro.

Alte lucrări scoase la licitaţie sunt „Interior cu garoafe” de Ştefan Luchian, la 50.000-80.000 de euro, „Dalii şi caiet oranj” şi „Natură statică cu porumbel şi ceas de buzunar” de Theodor Pallady, la 25.000-35.000 de euro, respectiv la 20.000-30.000 de euro, „Crizanteme albe” de Nicolae Tonitza, la 18.000-25.000 de euro, „Peisaj din Brăneşti” de Ion Ţuculescu, la 15.000-25.000 de euro, „Interior la Viforâta”, „Cană cu crizanteme” şi „Interior la Târgovişte” de Gheorghe Petraşcu, la 15.000-25.000 de euro, la 15.000-20.000 de euro, respectiv la 12.000-18.000 de euro.

Se vor mai putea achiziţiona „Corabie înfruntând valurile” de Eugen Voinescu şi „Spre izvor” de Constantin Artachino, fiecare la 15.000-20.000 de euro, „Cabaret” de Ştefan Luchian, la 12.000-18.000 de euro, „Peisaj la Balcic” de Victor Brauner, „Dobrogea” de Alexandru Ciucurencu şi „Suveniruri din Paris” de Max Herman Maxy, fiecare la 10.000-18.000 de euro, „Chivuţă cu pipă” de Nicolae Vermont, la 8.000-15.000 de euro, „Mergem înainte” de Octav Băncilă, la 8.000-14.000 de euro, „Marină” de Adrian Ghenie la 3.000-5.000 de euro.

Sesiunea cuprinde şi două capodopere ale picturii româneşti realizate în urmă cu 200 de ani de cel mai mare portretist al boierimii – Mihail Topler. „Vorniceasa Smaranda Manu” şi „Marea vistiernică Smaranda Sturdza-Balş” sunt estimate fiecare la 10.000-18.000 de euro. Prima dintre aceste lucrări provine din colecţia urmaşilor lui Constantin George Manu, fost ambasador la Londra şi Istanbul. Aceasta a fost confiscată de regimul comunist, depozitată la Muzeul Naţional de Artă al României, de unde a fost transferată în 1966 la Muzeul de Artă din Bacău, pentru ca ulterior, după un proces de retrocedare de lungă durată, să fie restituită moştenitorilor de drept din familia Manu. Cea de-a doua operă provine din prestigioasa colecţie de pictură românească Smaranda Balş, transmisă ulterior, prin căsătoria Ecaterinei Balş (nepoata Smarandei) cu Leon Gheoca, în colecţia familiei Ghika.

Expoziţia Licitaţiei de Toamnă – Top 100 Mari Maeştri ai Artei Româneşti a fost deschisă publicului, joi, şi poate fi vizitată gratuit la Palatul Cesianu-Racoviţă în intervalul orar 10,00 – 20,00. (sursa: www.agerpres.ro)