Primarul, în vizită în Polonia, la fabrica care produce tramvaiele ce vor ajunge la Iaşi

Primarul Mihai Chirica se va afla în această săptămână în Polonia, la invitaţia companiei Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna, unde sunt fabricate cele 16 tramvaie ultramoderne ce urmează să ajungă până la sfârşitul acestui an la Iaşi. Anunţul privind deplasarea la Bydgoszcz a şefului municipalităţii ieşene a fost postat de edil pe pagina proprie de socializare. “De mâine (marţi, 4 mai –n.r.) reluăm activitatea. Eu voi pleca în Polonia, la fabrica de tramvaie Pesa, pentru a vedea primul tramvai nou care va ajunge în Iași după aproape 50 de ani, o jumătate de secol. Două luni va dura omologarea tramvaiului în probe de stradă, laborator și depou, după care prima serie de 7 tramvaie va ajunge în acest an la Iași. În total, din Polonia vor veni 16 tramvaie, iar din Turcia altele 16 până la sfârșitul anului 2022! Toate cele 32 de unități sunt de mare capacitate, de circa 30 m lungime și o capacitate până la 270 de călători. Banii pentru ele sunt din fonduri europene nerambursabile de peste 400 milioane de lei! Să mulțumim Comisiei Europene și României pentru acest program!”, se arată în postarea de pe Facebook a primarului.

Cele 16 tramvaie PESA vor avea o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, din care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Scaunele pentru călători vor fi singulare, nu de tip banchetă, cu tapiţeria rezistentă la uzură şi murdărie. Fiecare tramvai va trebui să aibă cel puţin un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii şi un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Cel puţin patru locuri vor fi rezervate pentru persoanele cu mobilitate redusă, bătrâni, invalizi sau femei însărcinate, locuri care trebuie realizate în apropierea uşilor duble. Toate tramvaiele vor avea dotări moderne: aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior, sistem de numărare a călătorilor prin senzori video inteligenţi 3D şi un analizor. După ce vor ajunge la Iaşi şi vor trece probele de stradă, tramvaiele vor deveni operaţionale pe traseele 1, 3, 7, 8 şi 13. Contractul privind achiziția celor 16 tramvaie PESA a fost semnat pe data de 27 aprilie 2020, valoarea acestuia fiind de 137 de milioane de lei, fără TVA (circa 163 de milioane de lei, cu TVA, adică aproximativ 34 de milioane de euro), ceea ce înseamnă 2,125 milioane de euro pentru fiecare tramvai. Tramvaiele vor fi livrate eșalonat între 15 și 22 de luni de la data semnării, adică majoritatea în cursul anului 2021. Potrivit unui sondaj iniţiat de Primărie în rândul ieşenilor, tramvaie vor fi vopsite în alb şi verde.

Reamintim că, potrivit unui alt contract, semnat de primarul Mihai Chirica pe 11 noiembrie 2019 cu compania turcească Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş, în cursul anilor 2021 şi 2021 urmează să ajungă la Iaşi alte 16 tramvaie ultramoderne, cu o lungime minimă de 26 de metri. Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană care privesc și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie produse în Turcia este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Valoarea totală a celor trei proiecte menționate este 332.579.670,28 lei (aproximativ 70,46 milioane de euro). Achiziția celor 32 de tramvaie (16 poloneze şi 16 turceşti) este făcută cu ajutorul fondurilor europene prin Programul Operațional Regional (POR) – Axa IV „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” – Obiectivul specific 4.1: „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.  (E.M.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.