Pe ordinea de zi a şedinţei de mâine a Consiliului Local este inclus, printre altele, şi proiectul de hotărâre privind aprobarea temei de proiectare în vederea modernizării depoului de tramvaie din cartierul Dacia.
“Este vorba despre două construcţii cu o suprafaţă totală de 5,5 hectare, care urmează să adăpostească, în final, un număr de 46 de tramvaie şi 62 de autobuze electrice, în funcţie de gabarit. Ele vor fi realizate sub conceptul de green deal, fiind din acest punct de vedere primul depou de tramvaie proiectat în România, dar şi din Europa de Est, care va fi independent energetic sută la sută, toate capacităţile urmând să fie asigurate cu ajutorul panourilor fotovoltaice, din pompe de căldură, şi printr-un bilanţ energetic iarnă/vară, prin care tot ce se produce suplimentar vara urmează să fie consumat iarna din sistemul de termoficare, astfel încât balanţa energetică să fie una negativă, în sensul producerii măcar a unui watt în plus”, a declarat primarul Mihai Chirica, astăzi, într-o conferinţă de presă.
Valoarea totală a proiectului de modernizare a depoului din Dacia este de 15.991.006 euro, cu TVA, iar durata estimată de realizare a lucrărilor de 24 de luni. Fondurile pentru realizarea acestui proiect provin, într-o primă fază, dintr-un împrumut de 21 milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), bani cu care municipalitatea ieșeană intenționează să realizeze și proiectele de reabilitare termică a 14 grădinițe, școli și licee din municipiul Iași, precum și proiectul de reabilitare, modernizare, extindere și dotare a Cinematografului Dacia.
Suma împrumutată ar putea fi însă rambursată din fonduri europene prin exercițiul financiar european 2021 – 2027, sau prin fondul de redresare și reziliență.
Serviciile actualului depou de tramvaie și autobuze al CTP din Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 – 1980. Concret, clădirile nu sunt izolate termic, motiv pentru care se identifică o mare pierdere energetică în desfășurarea activităților. De asemenea, se impune schimbarea rețelei de contact și a sistemului de alimentare, precum și a rețelei interioare de distribuție utilități. Proiectul municipalității prevede modernizarea integrală a sistemului de alimentare rețea contact, actualul sistem fiind conceput și realizat acum mai bine de 30 de ani, fără a fi modernizat sau reparat capital de la data construcției.
În cadrul aceluiași proiect, căile de acces și circulație actuale vor fi reorganizate pentru fiecare sistem de transport cu bandă rezervată.
Soluția tehnică propusă pentru modernizarea depoului din Dacia include demolarea tuturor clădirilor existente în vederea refuncționalizării depoului, menținerea parțială a platformelor ca fundație pentru infrastructură, redefinirea căilor de acces actuale pentru tramvaie și autobuze (separarea fluxurilor fiind imperativă) și împrejmuirea completă pentru asigurarea siguranței în exploatare și restructurarea tuturor sistemelor, incluzând semnalizarea și automatizarea, rețeaua de contact, rețelele interioare și instalațiile.(E.M.)