Vicepreşedintele Comitetului naţional de coordonare a activităţilor privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2, Andrei Baciu, a declarat joi că adeverinţele clasice, fie de vaccinare, fie de testare, pot fi folosite la punctele de trecere a frontierei până pe data de 12 august.
„Astăzi a fost lansată platforma prin care ne putem descărca certificatul digital european pentru COVID 19. Toată lumea poate să şi-l descarce. Cel mai important lucru este că o să îl avem în două variante, fie pe hârtie, unde vom putea scana acest cod QR, proces care se face automat, nu va mai trebui să verifice cineva manual toate documentele, fie putem să îl păstrăm pe telefonul mobil sub această formă astfel încât să nu trebuiască să depindem de o hârtie, de un document şi, în cazul vaccinării, spre exemplu, poţi să păstrezi acest document pe telefonul mobil cu acelaşi cod QR şi îl poţi folosi până în iunie 2022”, a spus Baciu într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.
El a adăugat că sunt trei tipuri de certificate pe care oamenii le pot descărca de pe platformă.
„În primul rând, este cea legată de vaccinare, faptul că ne-am vaccinat, ne-am vaccinat cu două doze. Aceste informaţii sunt precizate şi pe certificatul de vaccinare. Oglindeşte de fapt datele ştiinţifice despre imunitatea oferită de vaccin pe care le avem în momentul de faţă. Dacă va fi necesar să ajustăm această perioadă, în plus sau în minus, numai pe baza datelor ştiinţifice viitoare, o vom face. A doua variantă este cea care atestă vindecarea, trecerea prin boală, şi asta înseamnă să avem un test RT PCR pozitiv nu mai mult de 180 de zile în urmă. Această variantă este valabilă 180 de zile de la primul test RC PCR negativ. A treia variantă este prezentarea unui test RT PCR negativ în ultimele 72 de ore. Aceste trei tipuri de variante le putem descărca pe platformă”, a afirmat Baciu.
Acesta a adăugat că pot fi folosite în continuare şi vechile documente – adeverinţele clasice, fie de vaccinare, fie de testare – pentru o perioadă de 6 săptămâni, adică până pe data de 12 august.
„Lucrurile la punctele de trecere a frontierei se petrec automat, nu trebuie să fie o verificare manuală a tuturor documentelor. Dacă sunt prezente excepţii de orice fel, avem un call center, 021.4144425, unde sunt preluate toate excepţiile şi toate sesizările pe care oricine poate să le facă. Avem un grup de lucru care să rezolve aceste sesizări. Cei care nu au acces la internet pot să apeleze la direcţiile de sănătate publică”, a spus Baciu. AGERPRES