Învăţământ liceal ar urma să aibă trei rute – teoretic, profesional şi vocaţional, iar anual va exista posibilitatea transferului între ele, pe baza competenţelor, prevede o variantă de lucru a proiectului „România Educată”, pentru care preşedintele Klaus Iohannis a iniţiat de luni trei zile de consultări. De asemenea, va fi posibil ca liceele pentru care cererea depăşeşte oferta să organizeze examen de admitere.
Pentru învăţământul liceal, ar urma să existe trei rute – teoretic, profesional şi vocaţional – fiecare de 4 ani, finalizate cu examen de bacalaureat.
Toate cele trei linii de învăţământ sunt considerate ca având un prestigiu comparabil, anual elevii putând avea loc transferuri între ele, pe baza competenţelor.
În cazul rutei profesionale există varianta obţinerii unei certificări profesionale de nivel 3, după clasa a Xl-a.
Bacalaureatul va urmări un profil naţional, pe care toţi elevii trebuie să îl deţină, indiferent de linia de învăţământ urmată.
O noutate este reprezentată de posibilitatea de a institui examen de admitere la liceu, înainte de desfăşurarea Evaluării Naţionale, pentru liceele în care cererea depăşeşte oferta. Locurile neocupate în urma examenelor de admitere se vor ocupa în ordinea notelor de la Evaluare.
Structura învăţământului preuniversitar va fi similară celei actuale: educaţie antepreşcolară – 0- 2/3 ani în creşe şi centre de zi; educaţie preşcolară – 3 – 6 ani, în grădiniţe; ciclul primar – clasa pregătitoare – clasa a lV-a; ciclul secundar inferior – clasele V – Vlll; ciclul secundar superior – clasele lX – Xll.
„România Educată” este proiectul naţional iniţiat de preşedintele României menit să susţină reaşezarea societăţii pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanţă, muncă, talent, onestitate şi integritate.
Proiectul „România Educată” a început în 2016 şi a fost structurat în următoarele trei etape:
- – Prima etapă (2016-2017) a presupus o serie de activităţi, precum opt consultări cu privire la viziunea şi obiectivele de ţară pentru educaţie (dezbateri regionale), dezvoltarea şi diseminarea unui chestionar online, 35 de evenimente de consultare organizate de terţi.
- – A doua etapă (2017-2018) a pornit de la elementele de viziune identificate în etapa anterioară, pentru a continua consultarea cu privire la strategia pentru educaţie la orizontul anului 2030.
- – A treia etapă (2018-2021) a presupus lansarea în dezbatere publică a documentelor rezultate în demersurile anterioare.
Proiectul ”România educată” a fost supus dezbaterii publice din decembrie 2018.
Preşedintele Klaus Iohannis are, marţi, consultări cu conducerea Parlamentului şi cu membri ai Comisiilor de Învăţământ din cele două camere pe tema Proiectului ”România Educată”, după ce luni s-a întâlnit cu liderii coaliţiei de guvernare şi cu ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu.
Următoarea întâlnire din seria de consultări anunţate de şeful statului va avea loc miercuri şi vor participa partenerii de dialog social din zona educaţiei şi reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiectul ”România Educată”.
Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă prevede alocarea a 3,6 miliarde de euro pentru România Educată, printre reforme fiind incluse dezvoltarea unui sistem de educaţie timpurie incluziv şi de calitate, bacalaureat reformat, iar ca investiţii 1.800 de microbuze verzi pentru transportul elevilor, 75.000 de săli de clasă dotate cu mobilier, 20.000 de locuri de recreere şi lectură, 20.000 de locuri de cazare nou create în campusuri universitare. (sursa.www.stiriedu.ro)