Procesul de înscriere la schema de ajutor HoReCa – 20% din pierderea de cifra de afaceri între 2019 şi 2020 s-a încheiat luni, la ora 20:00, pentru această schemă aplicând 10.185 de firme din domeniu, informează Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, printr-un comunicat.
„Plafonul de finanţare asigurat de Guvernul României prin bugetul de stat, de 2,5 miliarde de lei, a fost depăşit, conform ultimelor date disponibile”, se menţionează în comunicat.
După închiderea procesului online de aplicare, urmează perioada de evaluare a dosarelor depuse, etapă care va fi asigurată de personalul ministerului. În această etapă, vor fi comunicate deciziile de admitere sau respingere. Evoluţia numărului de dosare procesate va fi comunicată de minister printr-un update săptămânal.
„După finalizarea procesului se va stabili suma finală pentru care există cereri de finanţare, iar sumele solicitate vor fi pro-ratate, aşadar toate firmele care au aplicat cu succes vor primi bani. Imediat după parcurgerea acestor paşi începe trimiterea contractelor la semnat de către beneficiari şi plata efectivă a ajutorului”, explică reprezentanţii ministerului.
Perioada de înscriere a firmelor în schema de ajutor HoReCa ar fi trebuit să se încheie, conform procedurii, pe 20 iulie, însă a fost prelungită cu o săptămână. Perioada de aplicare a fost deschisă în data de 29 iunie 2021.
Ministerul a estimase numărul potenţialilor beneficiari ai schemei la 30.000.
Schema este finanţată de Guvernul României, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu un credit de angajament de 2,5 miliarde de lei, creditul bugetar acordat schemei prin Legea Bugetului 2021 fiind de 1 miliard de lei.
Plăţile pe această schemă de ajutor de stat sunt pro-rata. Plata ajutorului nu depinde de ordinea înscrierii în platforma STS dedicată schemei, iar dacă bugetul total este depăşit de suma totală solicitată de beneficiari, cota bugetată de 2,5 miliarde de lei va fi împărţită proporţional tuturor firmelor acceptate.
Conform unui comunicat emis, în urmă cu o săptămână, de MEAT, pe parcursul perioadei iniţale de înscriere, o parte dintre firmele care au încercat să aplice au întâmpinat greutăţi în identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferenţa de cifră de afaceri pentru CAEN-uri. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a realizat o procedură prin care s-au putut verifica experţii contabili sau auditorii. Însă aplicaţia a detectat că sunt lipsuri în bazele de date furnizate de asociaţiile profesionale – Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) şi Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR). Astfel devenind necesară interogarea bazelor de date în afara platformei electronice de înscriere.
În acest sens, toate cererile de adăugare în baza de date au fost centralizate de operatorii call-center şi au fost verificate de către partenerii de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale cu CECCAR şi ASPAAS – CAFR pentru a se asigura că cei care nu se regăsesc în platformă sunt autorizaţi, fapt ce a îngreunat aplicaţiile.AGERPRES