A fost semnat protocolul de asociere în vederea implementării proiectului trenului metropolitan Iaşi

La sediul Primăriei Municipiului Iași (PMI) a avut loc miercuri semnarea protocolului de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții „Tren Metropolitan Iași“. Din partea municipiului Iaşi, documentul a fost semnat de primarul Mihai Chirica, din partea Consiliului Județean Iaşi şi a Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI) de preşedintele CJ Iaşi, Costel Alexe, din partea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA de directorul Ioan Pintea, din partea Primăriei comunei Leţcani de Stelian Turcu (primar), din partea comunei Miroslava de Dan Niță (primar) şi, de asemenea, de reprezentanţii primăriilor din comunele Holboca, Ciurea și Tomești.

„Îmbunătățirea mobilității în Zona Metropolitană Iași este o prioritate majoră a noastră în condițiile în care populația Municipiului Iași și a comunelor învecinate a depășit deja 500.000 de locuitori, la care se adaugă un număr considerabil de rezidenți din alte județe și chiar din străinătate. Ca urmare, modernizarea și extinderea transportului public devine o provocare majoră pentru care vom face toate demersurile necesare. Trenul metropolitan nu va substitui actuale modalități de transport, public sau auto, ci îl va completa. În paralel cu demersurile legale, cum este cel de astăzi, și cu investițiile în dezvoltarea infrastructurii feroviare, am început deja demersuri pe lângă Ministerul Fondurilor Europene pentru a beneficia de o garnitură de trenuri ușoare în cadrul programului demarat la nivel național”, a declarat primarul Mihai Chirica.

„Trebuie să acționăm împreună și cât mai rapid, atât la nivel local – Consiliul Județean, primăriile și AMTPI -, cât și central – Guvernul și CFR SA – pentru a răspunde nevoii de transport de calitate a unei populații de peste 500.000 de locuitori din toată Zona Metropolitană Iași”, a subliniat președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe.

„România are cea de-a șaptea rețea feroviară din Uniunea Europeană, ca mărime, nu însă, din păcate, și ca performanțe tehnice. Iată de ce în următorii ani, în regiunea Moldovei vor fi făcute investiții masive, de peste trei miliarde de euro – cele mai mari din România – în modernizarea rețelei feroviare principale și a ramificațiilor. Vor fi construite și stații și pasaje, astfel încât calea ferată să devină nu un obstacol, ci o facilitate complementară pentru celelalte modalități de transport, auto și aerian. Vă asigur de toată deschiderea și susținerea din partea CRF SA!”, a afirmat Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Conform protocolului, Primăria Municipiului Iași are ca atribuții elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu, întocmirea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (dacă este cazul) și a documentației tehnico-economice. De asemenea, municipalitatea va înainta studiile și documentațiile în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA, va identifica soluții de finanțare pentru realizarea proiectului și va acorda sprijinul necesar CFR SA.

Activitatea de înființare și monitorizare a proiectului va fi coordonată de AMTPI care, de asemenea, trebuie să identifice și să propună orice acțiuni pentru creșterea oportunităților de finanțare a obiectivului.

Consiliul Județean și primăriile comunelor partenere vor sprijini celelalte părți în realizarea obiectivului, vor asigura resursele umane, logistice și financiare și vor face diligențele necesare obținerii documentelor necesare.

Hotărârea privind încheierea protocolului de asociere a fost adoptată de Consiliul Local Iași pe 4 octombrie 2021, acte similare fiind votate și de celelalte UAT partenere.

Potrivit unor prime studii, traseul Trenului Metropolitan va avea 81,3 kilometri, prin Municipiul Iași și comunele partenere, din care 58 kilometri existenți și 23,3 kilometri nou construiți, și va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou. Investiția pentru realizarea Trenului Metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro.