Expoziţia „Modernism Mitic”, retrospectivă a sculptorului român Constantin Antonovici cu lucrări realizate în perioada 1942 – 1975, este deschisă la galeria Westwood din New York până pe 23 decembrie.
Expoziţia dedicată artistului care a trăit în perioada 1911 – 2002 şi a fost, între altele, asistent al lui Constantin Brâncuşi, include 14 sculpturi şi documente inedite din Arhiva Antonovici, potrivit unui comunicat remis News.ro.
Sunt prezentate eseuri, paşapoarte, fotografii de epocă, invitaţii la expoziţii, scrisori de la Casa Albă, muzee americane şi un jurnal care descrie cum sculptorul a interacţionat cu membrii trupelor SS, care l-au întemniţat la Berlin în timpul războiului. Este expusă şi o scrisoare de la David Lloyd şi Carmen Kreeger cu privire la achiziţia sculpturii „Pegasus” (1972), care face parte din colecţia permanentă a Muzeului Kreeger din Washington DC.
Curatorul „Modernism Mitic” este James Cavello.
Constantin Antonovici s-a născut şi a crescut în România. A urmat cursurile Academiei de Arte din Iaşi şi, în preajma celui de-al Doilea Război Mondial, a început un parcurs de 7 ani pentru a ajunge să îl întâlnească pe Constantin Brâncuşi, care locuia la Paris. În acest răstimp, a studiat cu Ivan Meštrovič, la Zagreb, şi a fost arestat de trupele SS şi întemniţat la Berlin pentru că a refuzat să lupte de partea naziştilor.
Aproape de moarte, un medic din închisoare l-a ajutat pe Antonovici să obţină o eliberare supravegheată la Viena, unde a studiat la Academia de Arte, apoi, în Tirol, a aprofundat tehnicile sculpturii în lemn.
A plecat spre Paris în 1947, iar acolo a lucrat ca asistent al lui Constantin Brâncuşi în atelierul din Impasse Ronsin 11, ocupându-se de treburile zilnice ale atelierului, inclusiv participând la construirea unor socluri şi sculpturi. Antonovici a participat la Salon des Indépendents de la Grand Palais în 1950 şi 1951. Înainte de a pleca de la Paris, în 1951, Brâncuşi i-a scris o recomandare: „Subsemnatul certifică faptul că dl. Antonovici are foarte mult talent şi este foarte muncitor”.
În 1951, Antonovici a emigrat în Canada, a ajuns apoi la New York, unde a lucrat într-un atelier oferit pe viaţă de Catedrala St. John the Divine. El a creat numeroase lucrări ecumenice, dar şi formele sale moderniste unice, amintind de copilăria lui, folclorul românesc şi timpul petrecut cu Brâncuşi.
Expoziţia este o colaborare între Westwood Gallery NYC şi Galeria Gertrude Stein, galerie de artă contemporană din New York fondată în anii ’50. Una dintre expziţiile sale faimoase a fost prima instalaţie a lui Yayoi Kusama în New York City, „Aggregation: One Thousand Boats Show” (1964).
(sursa:www.news.ro)