World Vision România, Consiliul Naţional al Elevilor, asociaţii de părinţi, sindicate ale angajaţilor din învăţământ şi reprezentanţi ai studenţilor cer alocarea a 4,7% din PIB pentru Educaţie şi au iniţiat o petiţie online în acest sens.
Conform unui comunicat transmis de către World Vision România, organizaţiile nu sunt de acord cu alocarea a doar 2,28% din PIB pentru Educaţie, conform ultimului proiect de buget publicat.
Printre solicitări se numără: transportul gratuit pentru toţi elevii; includerea sumelor necesare pentru asigurarea burselor elevilor; creşterea costului standard pentru bunuri şi servicii din şcoli; formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice; creşterea salariilor angajaţilor din sistemul de învăţământ, conform legii în vigoare; extinderea programului de ore remediale prin programe de tip „Şcoală după şcoală”, care să includă şi o masă caldă.
„Reprezentanţii principalilor actori din educaţie au iniţiat o petiţie prin care solicită alocarea a cel puţin 4,7% din PIB pentru educaţie în anul 2022, atât cât este media la nivelul UE. Iar până la 6%, după cum prevede Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, solicită ca restul fondurilor care nu se pot aloca de la bugetul de stat să fie investite din programele operaţionale şi din PNRR. De 10 ani, legea prevede acest procent de 6%, dar este încălcată zilnic”, se subliniază în comunicat.
Petiţia a adunat până în prezent aproximativ 1.200 de semnături.
Federaţiile şi organizaţiile semnatare au trimis vineri câte o scrisoare către prim-ministrul Nicolae Ciucă, ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, şi ministrului Finanţelor, Adrian Câciu, prin care solicită finanţare pentru educaţie la nivel european.
În comunicat se atrage atenţia asupra faptului că pandemia de COVID-19 a înrăutăţit situaţia pentru copiii care deja se descurcau greu la şcoală, mai ales în cazul celor din medii dezavantajate.
În acest an, aproape 50% dintre elevii din satele României nu au reuşit să obţină media 5 la proba de matematică de la Evaluarea Naţională, de două ori mai mulţi faţă de cei din mediul urban. Totodată, la nivel naţional, unul din trei copii nu a avut acces la şcoala online în pandemie sau acces limitat, potrivit IRES. În mediul rural, 40% dintre copii nu au avut acces la şcoala online, conform datelor World Vision România.
„La o testare standardizată realizată anul acesta în judeţul Iaşi, doar 24,3% dintre elevii de clasa a VIII-a au luat peste nota 5, cei mai mulţi fiind din mediul rural. 38% dintre studenţii români au dificultăţi financiare moderate, iar 25% dintre studenţi au dificultăţi financiare grave. Din cauza sărăciei, aproape unul din trei studenţi îşi abandonează studiile, peste media europeană. Doar 8 din 100 de elevi din mediul rural termină o facultate. Creşterea salariilor angajaţilor din învăţământ a fost amânată de două ori din septembrie 2020”, menţionează semnatarii.
La fiecare leu investit în educaţia unei persoane cu diplomă de licenţă şi master statul încasează opt lei, un randament de 700%, arată World Vision România. În schimb, pentru fiecare cetăţean care nu este activ pe piaţa muncii fiindcă nu are studiile minime, statul român plăteşte 90.000 de lei pe durata întregii vieţi a acestuia.
„Conform organizaţiilor semnatare ale petiţiei, guvernanţii pot creşte investiţiile în educaţie în condiţiile în care previziunile economice din toamnă ale Comisiei Europene pentru România sunt pozitive: creştere economică de 5,1% în 2022. Reamintim că luna trecută peste 40 de state au adoptat Declaraţia de la Paris prin care au reiterat că vor creşte bugetul pentru educaţie în contextul pandemiei şi că investiţia pentru acest domeniu ar trebui să fie minimum între 4 şi 6% din PIB. La rândul său, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că îşi asumă această declaraţie”, se menţionează în comunicat.
Demersul este susţinut de către World Vision România, Consiliul Naţional al Elevilor, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din România, Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România. AGERPRES