Ciucă: Guvernul este determinat să se implice activ în implementarea proiectelor care să contribuie la un mediu mai curat

Guvernul este determinat să se implice activ în implementarea proiectelor care să contribuie la un mediu mai curat şi o viaţă mai sănătoasă pentru cetăţeni, a declarat, marţi, premierul Nicolae Ciucă, la lansarea în dezbatere publică de către Administraţia Prezidenţială a raportului „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”.

 

„Europenii, în special tinerii, sunt foarte îngrijoraţi de schimbările climatice. 93% dintre cetăţenii europeni consideră schimbările climatice o problemă gravă, iar 96% s-au implicat în cel puţin o acţiune pentru combaterea acestui fenomen. Şi noi, în România, resimţim efectele schimbărilor climatice. Seceta, ploile torenţiale, inundaţiile, fenomenele meteorologice extreme şi codurile roşii de căldură au devenit tot mai frecvente în ultimii ani. Rapoartele ANM arată clar: încălzirea climei a generat cea mai călduroasă perioadă de zece ani din istoria măsurătorilor meteo. Două treimi dintre români văd schimbările climatice ca fiind o problemă foarte gravă, iar noi trebuie să găsim soluţii”, a spus premierul, la evenimentul de la Palatul Cotroceni.

Potrivit prim-ministrului, Pactul Climatic European este un important mecanism pentru promovarea educaţiei în domeniul schimbărilor climatice şi pentru schimbarea gradului de conştientizare cu privire la acest domeniu, iar pentru România reprezintă o bază a măsurilor pe care le va lua şi un model de urmat, care trebuie să aibă în vedere schimbări profunde în plan economic şi social.

„Guvernul României şi-a asumat implementarea unor astfel de instrumente cuprinse în programul de guvernare. Măsurile vizează eficienţa energetică privind atât producţia, cât şi consumul de energie, producerea de energie din surse regenerabile, reducerea emisiilor din transporturi, utilizarea tehnologiilor performante în industrie, gestionarea eficientă a terenurilor cultivate din agricultură şi reciclarea deşeurilor. De asemenea, asigurarea absorbţiei de CO2 poate fi reglată şi prin gestionarea durabilă a pădurilor şi prin împădurirea de noi suprafeţe. Pentru toate aceste proiecte, România are la dispoziţie aproximativ 12 miliarde de euro, respectiv 41% din finanţarea de care va beneficia România prin acest plan. Obiectivele vor fi atinse prin proiecte ce asigură tranziţia la energia verde, tranziţia energetică şi decarbonizarea. În termeni concreţi, înseamnă un mediu mai curat şi o viaţă mai sănătoasă pentru cetăţeni”, a afirmat Nicolae Ciucă.

El a subliniat că unul dintre pilonii pe care se construiesc soluţiile în acest domeniu îl reprezintă educaţia în spiritul protejării naturii şi resurselor naturale, iar raportul lansat în dezbatere promovează respectul pentru mediu în cadrul valorilor ce stau la baza sistemului de învăţământ.

„Un câştig important al acestui document este corelarea obiectivelor de învăţare cu politicile publice şi cu obiectivele majore ale sistemului de educaţie care includ, printre altele, educaţia pentru mediu, sustenabilitatea şi clima. Încurajator pentru atingerea obiectivului nostru este interesul manifestat de tineri pentru nevoia de educaţie pe tema schimbărilor climatice. Studiul realizat anul trecut de SNSPA confirmă că tinerii români susţin introducerea de astfel de cursuri la toate nivelurile de învăţare”, a indicat premierul.

Ciucă a menţionat că Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) cuprinde mai multe măsuri concrete precum susţinerea şi dezvoltarea unei reţele a Şcolilor Verzi, achiziţionarea de microbuze electrice şi renovarea într-o pondere semnificativă a clădirilor şcolare existente, în sensul creşterii eficienţei energetice a acestora.

„Am convingerea că o strategie naţională bazată pe educaţie trebuie să se adreseze, în primul rând, comunităţilor vulnerabile care au mai puţin acces la tehnologie, mai puţină putere de negociere, mai puţine fonduri pentru a-şi adapta structurile economice şi sociale la efectele schimbărilor climatice”, a transmis el.

Conform prim-ministrului, raportul lansat în dezbatere vine şi el cu măsuri concrete, realizabile şi cuantificabile şi Guvernul este determinat pentru mobilizarea resurselor astfel încât măsurile să fie implementate la termenele stabilite.

„Fie că vorbim despre modificări de ordin curricular, de îmbunătăţirea infrastructurii şcolare şi crearea de instrumente noi sau de formarea şi stimularea resursei umane toate măsurile propuse au o justificare solidă şi un scop bine definit. Guvernul României îşi asumă ca angajament ferm mobilizarea resurselor pentru ca aceste măsuri să fie implementate în beneficiul cetăţenilor, la termenele stabilite. Contribuţia la acest document adusă de Administraţia Prezidenţială, Ministerul Educaţiei, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, instituţii de învăţământ, elevi, profesori, părinţi, organizaţii guvernamentale cu bogată experienţă reprezintă garanţia aplicării cu succes a proiectelor educaţionale despre mediu şi schimbări climatice. Chiar dacă încă mai avem de parcurs procesul de consultare publică, o etapă foarte importantă şi care va genera cu siguranţă idei noi, forma raportului prezentată astăzi ne permite să începem pregătirea încă de pe acum”, a explicat Ciucă.

El a evidenţiat că schimbarea de comportamente şi mentalităţi în rândul unei întregi generaţii reprezintă un proces de durată, dar, în contextul stării globale de urgenţă climatică, „este evident că timpul nu este cel mai bun aliat”.

„Trebuie să acţionăm rapid şi eficient. (…) Reafirm determinarea Guvernului de a se implica activ în implementarea proiectelor care să contribuie la un mediu mai curat şi o viaţă mai sănătoasă pentru cetăţeni”, a mai transmis premierul Ciucă. AGERPRES