„Apreciem interesul manifestat în spaţiul public pentru campania media de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor pe care ANRE o va derula în acest an. Demararea campaniei a fost posibilă având în vedere prevederile din Ordonanţa de Urgenţă nr. 143 din data de 28.12.2021, care a intrat în vigoare la data de 31.12.2021. Suntem convinşi că mesajele transmise o să constituie un real sprijin pentru cei aproximativ 9.000.000 de clienţi din sectorul energiei electrice, respectiv circa 5.000.000 de clienţi din sectorul gazelor naturale, având în vedere faptul că aceasta va fi derulată prin multiple canale, atât prin intermediul mass-media audiovizuală, cât şi în mediul online şi social media”, se arată în comunicat.
Reprezentanţii autorităţii arată că această campanie nu reprezintă primul instrument utilizat de ANRE în relaţia cu consumatorii finali.
„Există multiple elemente care au stat la baza informării, iar o parte dintre acestea se regăsesc pe site-ul instituţiei prin comunicate, informări, pliante şi broşuri”, spun ei.
De asemenea, începând cu data de 1 iunie 2017, ANRE a pus la dispoziţia clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale, pe site-ul propriu, un instrument de comparare a preţurilor, destinat tuturor potenţialilor clienţi finali care sunt interesaţi să-şi aleagă sau să-şi schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale. În anul 2019, a fost lansată şi aplicaţia mobilă care permite accesul la comparatoarele de oferte tip de furnizare a energiei electrice şi gazelor naturale, precum şi la informaţii din domeniul energiei. Aplicaţia este gratuită şi disponibilă pentru orice utilizator care are acces la magazinele Google Play şi Apple Store.
Totodată, Autoritatea stă la dispoziţia clienţilor finali cu informaţii privind liberalizarea pieţelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum şi facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip „call-center”, apelabile din orice reţea.
ANRE menţionează şi cele două campanii derulate cu Asociaţia InfoCons cu privire la drepturile consumatorilor şi la schimbarea furnizorului, dar şi campania de interes public privind liberalizarea pieţei de energie electrică, desfăşurată pe toată durata anului 2021, la recomandarea Consiliului Naţional al Audiovizualului.
Consumatorul final reprezintă ţinta campaniei, iar scopul principal este educarea şi modelarea comportamentului de consum al acestuia în vederea evaluării, a selecţiei şi a contractării în cunoştinţă de cauză a serviciilor de furnizare, precum şi utilizarea ulterioară a acestora pe baza deciziilor şi alegerilor informate, arată reprezentanţii reglementatorului. AGERPRES