”Kilometrajul UV” – o nouă campanie Euromelanoma, prin Societatea Română de Dermatologie

Societatea Română de Dermatologie continuă seria campaniilor de prevenţie Euromelanoma, proiect demarat în România în urmă cu 8 ani, ediţia din acest an începând joi.

Campania de screening din 2022 are sloganul „Riscul de cancer cutanat: nu este vorba de ani, ci de kilometrajul UV” şi se va baza pe un studiu clinic realizat de grupul internaţional Euromelanoma, care relevă faptul că 8% din populaţie suferă de o afecţiune cutanată cu potenţial precanceros, se arată într-un comunicat transmis de Societatea Română de Dermatologie.

Această analiză ştiinţifică a fost realizată în urma unui screening în masă al populaţiei, fiind examinate clinic 394.681 de persoane şi a rezultat o prevalenţă de 8,2% a keratozei actinice, o afecţiune precanceroasă a pielii care, dacă este lăsată netratată, se poate transforma în carcinom scuamocelular.

Potrivit specialiştilor, nevii displazici sunt aluniţe care au o formă mai mare şi neregulată decât o aluniţă obişnuită, o culoare neuniformă, cu centru maro închis şi margini mai deschise, neuniforme.

„Persoanele cu nevi displazici pot avea mai mult de 100 de aluniţe şi risc mai mare de a dezvolta melanom. Melanomul poate să se dezvolte dintr-o aluniţă atipică. Aluniţele atipice nu sunt melanom. Aluniţele atipice se pot forma oriunde pe corp, inclusiv pe scalp, sâni sau picioare, dar apar adesea în zonele care au fost expuse frecvent la soare. Deşi nu toate aluniţele atipice sunt aluniţe precanceroase, pot deveni aluniţe canceroase sau melanom”, se explică în comunicat.

Scopul campaniei este de a verifica cu ajutorul dermatoscopului aluniţele (nevii displazici) şi de a îndemna pacienţii să se adreseze medicului dermatolog la prima suspiciune.

Potrivit Societăţii de Dermatologie, campania din acest an stabileşte o legătură între expunerea cumulativă la radiaţiile UV şi riscul de cancer cutanat şi încurajează publicul să efectueze autoexaminări lunare ale pielii.

De joi până pe 29 iulie vor avea loc consulturi în principalele centre dermatologice din ţară: Cluj, Braşov, Craiova, Constanţa, Sibiu, Târgu Mureş, Iaşi, Sibiu, Oradea, Bucureşti – Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Elias, Spitalul Victor Babeş, Spitalul Militar.

Totodată, medici dermatologi vor oferi consultaţii gratuite la mai multe competiţii sportive: pe 14 mai, la Maratonul Subcarpaţi Trail Run – Cocorăştii Mislii Prahova, pe 14 iulie la Maratonul – MTB Teleferic Challenge în Poiana Braşov şi în perioada 1 – 4 septembrie la „Roşia Montana Marathon”.

În perioada 14 – 21 august va avea loc pe litoral acţiunea „Asumă-ţi să fii sănătos!”, în Vama Veche, Mangalia, Saturn, Neptun, Costineşti.

„Rezultatele obţinute anul trecut în cadrul campaniei de prevenţie derulată pe litoralul Mării Negre de către Universitatea de Medicină şi Farmacie ‘Carol Davila’, în parteneriat cu cele două societăţi de dermatologie şi de endocrinologie, ne obligă într-un fel să dăm continuitate acestei iniţiative pentru că dorinţa turiştilor de a beneficia de consultări medicale gratuite s-a dovedit a fi una considerabilă, în cele cinci zile de screening înregistrându-se peste 2.000 de consultaţii în ambele specialităţi medicale, ceea ce ne conferă perspectiva unei noi campanii de prevenţie de succes”, a declarat rectorul Viorel Jinga, citat în comunicat. AGERPRES

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.