Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că testarea pilot standardizată se va desfăşura în 329 de unităţi de învăţământ din ţară.
„Limba română şi Matematică, plus Istorie pentru liceu. Sunt disciplinele la care vor fi introduse pentru prima dată aceste teste standardizate, într-un număr de 329 de şcoli. Este vorba de şapte şcoli care au fost selectate în acord cu inspectoratele şcolare şcolile şi Ministerul Educaţiei la nivelul fiecărui judeţ, respectiv sector. Sunt un un instrument care nu induce niciun fel de stres elevilor. Testarea este de maximum 30 de minute în învăţământul primar şi maximum 60 de minute în învăţământul liceal şi gimnazial. Sprijină elevii în a se familiariza cu testele PISA, spre exemplu”, a spus ministrul, la Digi 24.
El a afirmat că testele standardizate sunt un instrument care sprijină elevii în a se obişnui cu administrarea digitală şi un puternic instrument de sprijin pentru profesori.
„Sunt un instrument foarte important de detectare a pierderilor suferite în perioada crizei sanitare. Sunt un instrument care obişnuiesc profesorii, elevii şi părinţii cu acele rapoarte narative descriptive. Nu se dau note, rezultatele nu se cuantifică în note. Nu se generează ierarhizări şi clasificări nici la nivelul elevilor şi nici la nivelul şcolilor, cu atât mai puţin la nivelul profesorilor. (…) Este o cerinţă care trenează de mai bine de zece ani, aceea a nevoii de standardizare a evaluării pentru a avea rezultate comparabile, pentru că între aceste şcoli avem şi şcoli din mediul rural şi şcoli din mediul urban. Avem şi şcoli care sunt considerate bune, avem şi şcoli care sunt considerate a fi mai puţin bune”, a susţinut ministrul Educaţiei.
Potrivit acestuia, dacă proiectul pilot va fi un succes, atunci ar putea fi extins sau chiar generalizat.
„Dacă proiectul va fi un succes, atunci sigur că da, ne gândim la extinderea acestei standardizări a evaluării, coroborat cu administrarea digitală care va face parte din procesul de digitalizare a educaţiei. Extinderea până la generalizare, dacă va fi cazul. Sunt lucruri pe care le avem în vedere”, a arătat ministrul.
Sorin Cîmpeanu a reiterat că se va renunţa la obligativitatea tezelor, acestea putând fi înlocuite doar cu evaluările „ritmice” pe care fiecare profesor le decide la propria disciplină în raport cu specificul disciplinei care este construit pe unităţi de învăţare şi în raport cu „starea” elevilor din fiecare clasă.
„Din punct de vedere administrativ, vom solicita o singură medie la finalul fiecărui an şcolar”, a mai spus ministrul Educaţiei. AGERPRES