Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, însoțit de o delegație alcătuită din secretari de stat și consilieri din cadrul ministerului, a participat sâmbătă, la Iași, la o nouă rundă de consultări cu profesorii, directorii, inspectorii școlari, autoritățile locale, reprezentanții elevilor, cei ai părinților și sindicatelor din învățământul preuniversitar ieșean privind proiectul noii legi a învățământului.
La Forumul Educației de la Iași au fost exprimate opinii cu privire la necesitatea unei reformei legislative de profunzime, prin care să fie reconfigurate atât arhitectura de sistem, cât și o serie de aspecte precum cariera didactică, guvernanța și managementul unităților de învățământ, profilul absolventului, rolul portofoliului educațional, scopul, structura și caracteristicile evaluărilor, finanțarea și baza materială a învățământului preuniversitar. Totodată, s-au formulat propuneri de completare sau modificare a textului noii legi a educației, într-un dialog realist, puternic ancorat în problematica și imperativele școlii românești.
“A fost a 24-a zi de consultări și, din punct de vedere cronologic, s-au desfășurat dezbaterile cu numărul 37 (Învățământ Preuniversitar – 300 de participanți), 38 (Învățământ Superior – peste 100 de participanți) și 39 (organizată în parteneriat cu Teach for Romania – 150 de participanți fizic și aproape 500 de participanți online). Toți cei implicați – cadre didactice, elevi, părinți, sindicate, organizații nonguvernamentale – au formulat propuneri pentru ca școala să fie mai atractivă pentru elevi și pentru ca universitățile să formeze cei mai buni specialiști pentru dezvoltarea României. Echitatea și Excelența au fost elementele-cheie în dialogul deschis pe care l-am avut astăzi! Am întâlnit astăzi, la Iași, oameni care au încredere în ,,România Educată” și în schimbările atât de importante și de necesare propuse în cele două proiecte de lege, a declarat, la finalul dezbaterilor”, ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.
În calitate de Reprezentant Special al Guvernului României pentru Promovarea Politicilor Memoriei, Combaterea Antisemitismului și Xenofobiei, deputatul Alexandru Muraru a propus ca “Istoria comunismului în România” să devină disciplină obligatorie pentru liceu prin noua Lege a Educației.
“Astăzi, mai mult ca niciodată, în contextul invaziei Rusiei, a războiului hibrid pe care Rusia îl poartă în țările NATO, în contextual în care avem nevoie de narațiune puternică care să întărească România de mâine, consider că studierea de către elevi a comunismului românesc, ca disciplină separată față de ceea ce se întâmplă la ora de istorie, este obligatorie. După 32 de ani de la prăbușirea comunismului, generațiile de mâine trebuie educate în spiritul democrației, valorilor libertății și combaterii formelor de falsificare a istoriei. De aceea, România trebuie să înceapă un proces amplu de a educa pe cei născuți după postcomunism despre istoria regimului totalitar. Această educație va contribui masiv în respingerea formelor de autoritarism, narațiunilor false, nostalgiilor transformare în proiecte politice toxice pentru democrație.”, a afirmat Alexandru Muraru.