Preşedintele Comisiei de Educaţie a PNL, Marilen Pirtea, propune măsuri pentru reducerea abandonului şcolar

Preşedintele Comisiei de Educaţie şi Cercetare din PNL, deputatul Marilen Pirtea, propune, ca măsură pentru reducerea abandonului şcolar, în cadrul pachetului legislativ pentru reforma învăţământului preuniversitar, o masă caldă în şcoli şi evaluarea permanentă a gradului de alfabetizare funcţională.

Potrivit unui comunicat remis, luni, AGERPRES, deputatul liberal arată că elevii din ciclurile primar şi gimnazial, mai ales cei din mediul rural, au nevoie de intervenţii imediate şi punctuale pentru susţinerea parcursului lor şcolar.

El susţine că programul de asigurare cu masă caldă în şcoli este multiplicat, cu o finanţare prevăzută la un nivel comparativ, în 2023 faţă de 2016, de 10 ori mai mare (peste 350 milioane lei, faţă de 35 milioane în 2016), şi de peste cinci ori faţă de 2022.

„Proiectul noii legi a învăţământului preuniversitar propune astfel de intervenţii, considerate de maximă importanţă, respectiv creşterea finanţării programului de masă caldă în şcoli şi setarea unei proceduri eficiente de evaluare permanentă a gradului de alfabetizare funcţională. În măsura în care proiectul de lege va ajunge să fie promulgat, cele două măsuri vor acoperi nevoile generalizate ale elevilor din rural şi chiar şi ale multor elevi din mediul urban”, afirmă Marilen Pirtea.

Preşedintele Comisiei de Educaţie şi Cercetare din PNL consideră, în context, că pe lângă masa caldă în şcoli este necesară şi asigurarea burselor la un nivel mai ridicat, dar şi diminuarea fenomenului îngrijorător al analfabetismului funcţional, un obiectiv tangibil odată cu introducerea evaluării permanente unitare a gradului de alfabetizare funcţională.

„Elevul va deveni un adult care va lua decizii în mod autonom, pe baza abilităţilor dobândite în diferite etape ale formării sale educaţionale. El trebuie să fie capabil să realizeze conexiuni logice, să extragă ideile principale dintr-un text, să transpună informaţia abstractă în activităţile cotidiene, să înţeleagă fenomene din natură şi să ia decizii bazate pe date factuale, toate fiind evaluate prin testări ale alfabetizării funcţionale. Evaluările vor fi realizate prin Platforma naţională de alfabetizare funcţională, prin teste realizate conform standardelor specifice, corelate cu profilul elevului”, menţionează Marilen Pirtea.

El punctează că acest program îşi propune să scadă la jumătate rata analfabetismului funcţional măsurat şi monitorizat prin testări recurente.

În calitate de preşedinte al Comisiei de Educaţie şi Cercetare din PNL, Marilen Pirtea le adresează tuturor celor care participă la dezbaterea pachetului legislativ pentru învăţământul preuniversitar invitaţia de a transmite comisiei observaţiile punctuale. AGERPRES