Guvernul a aprobat o serie de măsuri de prevenire și atenuare a impactului crizei energetice. Care sunt cele trei scenarii

Cabinetul de miniștri a aprobat noi măsuri de prevenire și atenuare a impactului crizei energetice în caz de limitare a furnizării gazelor naturale și pregătirea pentru sezonul de încălzire 2022-2023. Astfel, documentul prevede aprobarea a 27 de măsuri pentru reducerea și atenuarea impactului unei potențiale crize a gazelor, în conformitate cu trei scenarii cu probabilități de limitare a furnizării gazelor naturale în proporție de 35%, 50% sau 100%.

Potrivit autorităților, Republica Moldova este dependentă de importurile de gaze naturale, practic 100% sunt livrate de compania rusă SAP „Gazprom”. În același timp, țara noastră nu dispune de capacități de stocare a gazelor naturale. Mai mult, aprovizionarea și infrastructura de gaze naturale din regiunea transnistreană nu se află sub controlul Guvernului Republicii Moldova.

Criza de pe piețele globale de energie are un impact semnificativ asupra prețurilor bunurilor de consum, punând astfel presiune asupra veniturilor, în special ale gospodăriilor vulnerabile, în care ponderea cheltuielilor în coșul unic de consum pentru resursele energetice este una înaltă.

Deși, există în prezent un contract de furnizare a gazelor naturale pe un termen de cinci ani între SA „Moldovagaz” și SAP „Gazprom”, în continuare, persistă riscul privind rezilierea unilaterală a Contractului din cauza neexecutării auditului datoriilor financiare, astfel existând riscul ca în orice moment livrările de gaze naturale să fie limitate sau sistate.

Ce prevede documentul

Principalele prevederi ale proiectului sunt analiza potențialelor riscuri în cazul unor limitări sau sistări de gaze naturale (analizate 3 scenarii cu probabilități de limitare a furnizării gazelor naturale în proporții de 35%, 50% și 100%).

Astfel,  va fi majorat numărul de consumatori protejați, prin includerea la această categorie a tuturor întreprinderilor mici și mijlocii cu un consum mediu zilnic mai mic de 600 m3 /zi, precum și a centralelor electrice cu termoficare care livrează energie termică consumatorilor protejați și nu pot utiliza alte tipuri de combustibil.

Conform prevederilor Regulamentului (UE),  întreprinderile mici și mijlocii și prestatorii de servicii sociale esențiale, pot fi definiți drept consumatori protejați, doar în cazul în care consumul de gaze naturale cumulativ nu depășește mai mult de 20% din consumul anual de gaze al țării.

Documentul prevede și Instituirea Comisiei Guvernamentale de coordonare a măsurilor de prevenire și atenuare a impactului crizei energetice în caz de limitare a furnizării gazelor naturale și pregătire pentru perioada sezonului de încălzire 2022-2023.

Din componența acesteia vor face parte reprezentanți ai autorităților și întreprinderilor de profil. Comisia va aproba decizii operative, în caz de necesitate, pentru asigurarea consumatorilor cu energie, precum ar fi facilitarea procesului de aplicare a prevederilor Planului și elaborarea propunerilor pentru a fi înaintate în adresa Comisiei pentru Situații Excepționale;

Măsurile pentru prevenirea și atenuarea impactului în caz de limitare a furnizării gazelor naturale vizează buna organizare a gestionarilor consumatorilor de energie și a sistemelor de alimentare cu energie termică și electrică, în special:

  • accelerarea implementării programelor de eficientizare a consumului de energie;
  • întreprinderea acțiunilor necesare pentru facilitatea importului de materie primă pentru producerea biocombustibililor solizi;
  • identificarea măsurilor de aplicare a facilităților fiscale pentru promovarea surselor de energie regenerabilă și a eficienței energetice;
  • întreprinderea măsurilor de asigurare a necesarului de lemne de foc pentru sezonul de încălzire 2022-2023 etc.

Primele măsuri de reducere se aplică în mod obligatoriu, indiferent dacă vor exista sau nu limitări de livrare a gazelor naturale. Următoarele se vor aplica gradual, în funcție de scenariul real de limitare al furnizărilor de gaze. Printre acestea se numără:

  • reducerea cu 10 % a temperaturii agentului termic livrat în sistemele de alimentare centralizată cu energie termică; trecerea SA „Termoelectrica” (CET Sursa 1) la combustibil alternativ (păcură);
  • utilizarea stocurilor de gaze naturale din rețelele de transport naționale;
  • utilizarea stocurilor strategice de gaze naturale disponibile etc.

De câți bani este nevoie

Autoritățile estimează că sunt cheltuieli bugetare adiționale la cele planificate în anul 2022 în valoare de cca. 1,3 miliarde de lei, iar pentru anul 2023 întru realizarea măsurilor prevăzute în Planul respectiv va fi necesară planificarea în bugetul de stat a resurselor financiare în valoare de cca. 5,3 miliarde de lei.

Conform estimărilor Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru menținerea costurilor finale în factură pentru consumatori la niveluri comparabile cu cele de anul trecut în următoarea perioadă de iarnă va fi necesară acordarea compensațiilor consumatorilor casnici în valoare de 1 miliard de lei pe lună.

Totodată, autoritățile spun că nu pot prognoza cheltuielile pentru fiecare măsură preventivă/de atenuare din cauza nivelului de criză energetică (ca nivelul de limitare a furnizării gazelor naturale de 35%, 50%, 100%), sau chiar lipsa apariției limitării furnizării de gaze naturale; condițiile meteorologice în cadrul sezonului de încălzire 2022-2023, care au un impact direct asupra consumului de resurse energetice; volatilitatea ridicată a prețurilor pentru resurse energetice în această perioadă etc.

Astfel, după caz, cheltuielile suplimentare urmează a fi acoperite din surse bugetare sau alte surse financiare identificate pe parcurs.

Prevederile proiectului urmează să intre în vigoare la momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ținând cont de necesitatea aplicării imediate a măsurilor de prevenire și atenuare a impactului crizei energetice asupra prețurilor și securității aprovizionării cu resurse energetice a Republicii Moldova în caz de limitare a furnizării gazelor naturale.

(sursa;www.agora.md)