Inspectoratul Școlar Județean Iași organizează în perioada 12 – 23 septembrie testarea inițială a elevilor de gimnaziu și de liceu, prin care profesorii vor verifica nivelul pregătirii elevilor la începutul anului școlar.
Pornind de la această etapă de testare, cadrele didactice vor organiza demersul didactic, vor adapta proiectarea materiei în funcție de nivelul clasei și își vor pregăti lecțiile astfel încât să recupereze lipsurile și să determine progresul școlar al copiilor.
Totdată, această etapă de diagnoză va sprijini profesorii în ceea ce privește abordarea personalizată a traseului educațional al elevilor, venind în întâmpinarea prevederilor noului ROFUIP care precizează că „elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare.”
Testarea inițială realizată de școlile din județul Iași nu va oferi rezultate cuantificate doar prin note, ci și prin punctaje pe itemi standardizați care vor reflecta nivelul de competență al elevilor prin raportare la documentele curriculare și la profilul educațional al absolventului.
În perioada 5-9 septembrie, Inspectoratul Școlar Județean a transmis școlilor lista disciplinelor la care se va susține testarea, structura subiectelor, modele de realizare, precum și instrucțiuni, recomandări, nuanțări pentru fiecare disciplină în parte.
Numărul de teste susținute de un elev în aceste două săptămâni este adaptat vârstei sale: spre exemplu, un elev de clasa a V-a susține teste la cinci materii, pe când un elev de clasa a XII-a la zece materii.
La nivelul unităților școlare s-a realizat un grafic/calendar al testărilor (maximum două teste la o clasă în aceeași zi) care a fost comunicat profesorilor diriginți, părinților și elevilor.
Elevilor de gimnaziu nu le vor fi administrate teste pentru disciplinele care sunt în primul an de studiu. Testele inițiale cu subiect unic nu se aplică elevilor din școlile speciale și nici elevilor cu CES din școlile de masă care lucrează după programă adaptată. Evaluarea inițială a acestor elevi se va realiza în regim individualizat, cu instrumente specifice elaborate de către profesorii de la clasă, precizează reprezentanții IȘJ.
În perioada 26 septembrie – 21 octombrie, fiecare profesor va consemna rezultatele evaluării (punctaje pe itemi), pentru clasele la care predă. Datele rezultate în urma administrării testelor inițiale cu subiect unic vor fi analizate în cadrul comisiei pentru curriculum din fiecare școală și vor genera un program de măsuri cu caracter remedial.