Majoritatea elevilor optează să continue studiile în România după finalizarea liceului

Majoritatea elevilor, 62,49%, vor să continue studiile în România după finalizarea liceului, potrivit unui studiu realizat recent, referitor la percepţia viitorului parcurs profesional al elevilor, la sfârşitul unui ciclu de învăţământ.

„În general, după finalizarea liceului, majoritatea respondenţilor optează să îşi continue studiile în România. Un număr foarte mic doreşte să îşi continue studiile în străinătate, iar cel mai mic segment doreşte să îşi deschidă o afacere. Din segmentul celor care îşi doresc să continue studiile în România, cei mai mulţi intenţionează să rămână în aceeaşi ţară, într-un oraş foarte mare. Mai mulţi respondenţi dintre cei care optează să lucreze după liceu îşi doresc să trăiască în străinătate, comparativ cu cei care doresc să îşi continue studiile în România”, potrivit studiului realizat de Junior Achievement of Romania (JA), cu suportul PwC România.

Răspunsurile la întrebările generale referitoare la planurile actuale de carieră indică faptul că majoritatea respondenţilor nu ştiu încă în ce domeniu doresc să lucreze în viitor, precizează sursa citată. Dintre cei care ştiu, cei mai mulţi sunt interesaţi de industriile STEM / IT /inginerie, financiar / bancar / investiţii şi medical / psihologie. Cele mai puţin populare domenii sunt antreprenoriatul, mecanica şi transportul.

„De asemenea, putem concluziona că există diferenţe între genuri la preferinţe. Genul feminin este mai aplecat spre domeniile medicină / psihologie, financiar/bancar/investiţii şi educaţie. Pe de altă parte, genul masculin preferă domeniile STEM/IT/inginerie, financiar/bancar/investiţii şi general business/management. În general, domeniul artistic este mai popular în segmentul respondenţilor care doresc să îşi continue studiile în străinătate decât în segmentul celor care doresc să îşi continue studiile în România. În ceea ce priveşte realizarea unui CV, o mare parte dintre respondenţi susţin că ştiu cum să elaboreze un astfel de document. În general, rata de cunoaştere creşte cu vârsta”, se arată în concluziile studiului.

Cei 7.000 de respondenţi ai studiului sunt elevi din clasele VIII-XIII sau absolvenţi 2021/2022 din licee teoretice şi grupuri şcolare din localităţi mari, medii şi mici, din 41 de judeţe şi municipiul Bucureşti.

Scopul studiului a fost să analizeze încotro doresc să se îndrepte tinerii la sfârşitul unui ciclu de învăţământ, dacă intenţionează să-şi continue studiile, să rămână în ţară sau să plece în străinătate, dacă vor să îşi caute un loc de muncă în sistemul public sau în cel privat şi în ce domenii sau dacă doresc să îşi deschidă o afacere.

Pentru a putea interpreta tendinţa de migrare a populaţiei tinere către localităţi mai mari, participanţii la studiu au fost chestionaţi cu privire la planurile lor legate de acest aspect, precizează realizatorii studiului.

Chestionarul a cuprins şi întrebări referitoare la domeniul de activitate către care doresc să se îndrepte tinerii, fiind luate în considerare mai multe domenii de activitate, industrii, sistemul privat, cel public şi antreprenoriatul.

O altă categorie a întrebărilor adresate s-a referit la analiza potenţialului tinerilor cu privire la căutarea şi obţinerea unui loc de muncă şi la interesul lor pentru dobândirea unei experienţe de muncă prin efectuarea de internship-uri şi activităţi practice peste vară, în diferite domenii.

„Rezultatele acestui studiului arată că, la acest moment, elevii din România sunt ambiţioşi în planurile de carieră şi vedem că în jurul vârstei de 16 ani decid direcţia următoarei etape educaţionale şi profesionale din viaţa lor. Sprijinim creşterea procentului celor ce îşi doresc să îşi continue studiile, mai ales în domenii care le vor permite tinerilor să reuşească în joburile viitorului. Prin programele şi proiectele Junior Achievement în România susţinem de peste 25 de ani dezvoltarea de competenţe antreprenoriale, iar în ultimii ani am integrat competenţele digitale în curriculumul nostru, pentru a fi alături de tineri şi de cerinţele mediului economic”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Manager Google România şi Preşedinte Consiliu Director JA România.

Studiul vine în sprijinul particularizării programelor de educaţie economică, financiară, antreprenorială şi de orientare profesională pe care Junior Achievement le desfăşoară gratuit, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, al şcolilor şi universităţilor partenere şi prin susţinerea financiară a comunităţii de afaceri. Programele urmăresc o mai mare apropiere a mediului de afaceri şi a comunităţilor de mediul academic şi prevenirea situaţiilor de renunţare timpurie la şcoală, prin înţelegerea impactului negativ al părăsirii şcolii asupra calităţii vieţii.

„Educaţia reprezintă unul dintre pilonii societăţii şi, prin urmare, PwC România are diverse proiecte şi iniţiative în acest domeniu. Prin
colaborarea cu Junior Achievement, dar şi cu alte instituţii sau asociaţii, ne-am propus să contribuim la identificarea necesităţilor în zona educaţiei şi la dezvoltarea profesională a tinerilor. Datorită acestui raport, am aflat care sunt interesele elevilor şi absolvenţilor şi care este direcţia pe care o văd ei în dezvoltarea educaţională şi, mai ales, în cea profesională. Una dintre concluziile raportului este că tinerii îşi doresc să rămână în ţară şi să-şi dezvolte cariera acasă. Pentru a le oferi această şansă de a se împlini profesional în România sunt necesare programe şi iniţiative care să-i sprijine în intenţia lor, iar Junior Achievement este una dintre cele mai relevante organizaţii care acţionează în acest sens. Astfel, atât tinerii, cât şi mediul de business din România au doar de câştigat”, a precizat Ionuţ Simion, Partener PwC România.

PwC este o reţea de firme prezentă în 152 de ţări cu mai mult de 328.000 de profesionişti ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.

Junior Achievement (JA) România, organizaţie nonprofit, a fost fondată în anul 1993 şi este parte a JA Worldwide USA şi JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizaţie internaţională de educaţie antreprenorială, economică, financiară, de orientare profesională, cât şi pentru dezvoltare personală, programele sale fiind urmate în 40 de ţări din Europa şi peste 100 din lume.

În România, programele JA de tip „learning by doing” şi „project based” sunt urmate anual de peste 250.000 de elevi şi studenţi din peste 1.900 de instituţii de învăţământ şi se desfăşoară local în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de afaceri. AGERPRES