Guvernul a aprobat , introducerea serviciilor de educaţie timpurie complementară şi alocarea a 1.200 de noi posturi de consilieri şcolari, reprezentând o creştere cu aproximativ 50% faţă de numărul actual, a anunţat ministrul Educaţiei, Ligia Deca.
Deca a precizat, după şedinţa de Guvern, că Executivul a aprobat în acest sens hotărârea care vizează metodologia de organizare şi funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementară şi modificarea anexei numărul 4 la Hotărârea Guvernului numărul 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei.
„Mai concret, hotărârea de guvern prevede cea mai mare creştere a numărului de consilieri şcolari şi introducerea serviciilor de educaţie timpurie complementară. Mai precis, se alocă 1.200 de noi posturi de consilieri şcolari, reprezentând o creştere de aproximativ 50% faţă de numărul actual. Această măsură va asigura un număr mai mare de profesori în cabinetele de asistenţă psihopedagogică, ceea ce va contribui la creşterea accesului elevilor şi preşcolarilor la servicii de asistenţă psihopedagogică, orientare şcolară şi profesională, extinderea reţelei de cabinete şcolare de asistenţă psihopedagogică şi extinderea activităţilor de prevenire a violenţei şcolare, în contextul campaniei „Nu sunteţi singuri, împreună oprim violenţa în şcoli””, a spus Deca.
Ea a precizat că în anul şcolar 2022-2023 sunt încadraţi, la nivel naţional, 2.288 de profesori în cabinete de asistenţă psihopedagogică, respectiv consilieri şcolari, pentru un număr de 2.751.233 de elevi şi preşcolari.
„Practic, trecem de la un consilier la 1.200 de elevi şi preşcolari, în medie, la un consilier la 800 de elevi şi preşcolari. Practic, această creştere istorică este una din ţintele atinse ale viziunii în România Educată şi ne apropiem de dezideratul pe care îl avem către 2030 şi anume un consilier la aproximativ 500 de elevi”, a explicat ministrul.
Ligia Deca a menţionat că hotărârea de Guvern vizează şi înfiinţarea pentru prima dată a serviciilor complementare de tip ludotecă, grup de joacă şi grădiniţă comunitară.
„Vorbim despre 2.550 de posturi pentru asigurarea personalului necesar înfiinţării până în anul 2026 a 850 de grădiniţe comunitare sau grupuri de joacă, ludoteci. Ele vor oferi servicii de educaţie, îngrijire, protecţie, nutriţie pentru copiii mai ales din comunităţile dezavantajate. Pentru primele 412 astfel de servicii complementare vom aloca, din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, 103 milioane de euro, iar 14,3 milioane de euro vor fi alocate pentru formarea personalului care le deserveşte”, a mai precizat ministrul.
Ligia Deca a mai spus că metodologia de organizare şi funcţionare a acestor servicii de educaţie timpurie complementară stabileşte principiile de organizare şi funcţionare, structura anului şcolar, modalitatea de înscriere, transfer şi scoatere din evidenţă a copiilor din serviciile de educaţie timpurie complementare.
De asemenea, sunt reglementate şi condiţiile pentru asigurarea unui mediu educaţional adecvat, conţinutul educativ al activităţii, modalitatea de asigurare a resursei umane, precum şi modul în care această activitate este monitorizată, a adăugat ministrul.
„Activitatea cu copiii din cadrul acestor servicii complementare se organizează pe grupe omogene sau eterogene ca vârstă, numărul de copii dintr-o grupă va fi în medie de 12, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20. Personalul din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare este didactic şi nedidactic, permiţându-se şi încurajându-se, de asemenea, participarea voluntarilor la activităţile desfăşurate în unităţile de învăţământ preuniversitar, ţinând cont de corespondenţa între competenţele personalului şi activităţile prestate”, a mai spus Ligia Deca. AGERPRES