La finele lunii decembrie 2022 în evidența fiscală a Municipiului Iași se înregistrează un număr total de 631.257 roluri (persoane juridice – 58.301; persoane fizice – 572.956), din care 295.681 roluri active (persoane juridice – 16.103; persoane fizice – 279.578). Rolurile active sunt rolurile care au matricole (bunuri sau înscrisuri) care nasc creanțe bugetare, respectiv obligații de plată ale contribuabililor către bugetul local.
Situația comparativă a numărului contribuabililor care au efectuat plăți (parțiale sau integrale a sumelor datorate) și a bonificațiilor acordate la data de 31 decembrie 2021, respectiv 31 decembrie 2022, se prezintă potrivit situației din primul tabel.
Din totalul de 195.568 roluri cu plăți, acestea au fost făcute astfel:
– 121.778 roluri cu plăți în numerar și reprezintă 62,27% din total;
– 50.371 roluri cu plăți cu cardul prin POS și reprezintă 25,76% din total;
– 23.419 roluri cu plăți on-line prin SNEP (Ghiseul.ro), aplicatia e-tax și ordine de plată și reprezintă 11,97% din total.
La ghișeele Direcției Generale Economice și Finanțe Publice Locale s-au prezentat 172.149 contribuabili (plăți cu numerar și card prin POS) ceea ce reprezintă 88,03% din total roluri cu plăți (195.568).
S-au înregistrat și roluri la care s-au efectuat plăți atât cu numerar, cu cardul prin POS, plăți online, cât și cu ordine de plată.
Referitor la încasările realizate la principalele impozite locale de la începutul anului și până la 31 decembrie 2022, acestea sunt mai mari decât cele înregistrate în aceeași perioadă a anului trecut, cu excepția impozitului pe terenuri de la persoane fizice, impozitului pe terenuri de la persoane juridice, impozitului pe terenul extravilan, impozitului pe mijloacele de transport deținute de persoane juridice și veniturilor din concesiuni și închirieri.
În ceea ce privește încasările în numerar și cu cardul, prin POS, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022 s-au eliberat 286.914 documente de plată față de 292.137 în aceeași perioadă a anului 2021 (o scădere cu circa 1,79 %) și s-a încasat suma de 94.899.861 lei față de 85.192.965 lei comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut (o creștere cu circa 11,39 %).
Situația încasărilor la principalele venituri din impozite, concesiuni și amenzi este prezentată în al doilea tabel.
Menționăm că aceste încasări sunt conform contului de execuție al bugetului local din data de 31 decembrie 2022, astfel că nu sunt evidențiate încasările cu cardul prin POS din perioada 29 – 31 decembrie 2022 în suma de 175.810,04 lei, online prin SNEP (Ghiseul.ro) și aplicația e-tax din perioada 28 – 31 decembrie 2022 în sumă de 93.431 lei, acestea fiind depuse la Trezorerie începând cu ziua de 3 ianuarie 2023 și se vor regăsi în conturile de execuție din anul 2023.
Organul fiscal al Municipiului Iași are toată infrastructura necesară pentru a lucra online, în condițiile legii, respectiv:
– orice cereri sau documente pot fi depuse la organul fiscal prin e-mail sau fax. Contribuabilii pot opta pentru primirea actelor administrative fiscale (certificate de atestare fiscală, decizii de impunere, somații, titluri executorii etc.) prin e-mail sau fax, pe baza unei cereri adresate organului fiscal local prin indicarea, după caz, a numărului de fax, a adresei de e-mail (pentru persoane juridice este necesara semnătura electronică extinsa bazată pe un certificat calificat) unde să se comunice actele administrative fiscale;
– certificatele de atestare fiscală pentru persoane juridice și persoane fizice privind impozite, taxe locale și alte venituri datorate bugetului local pot fi solicitate de contribuabili și comunicate acestora prin platforma edirect.e-guvernare.ro, în condițiile deținerii de către contribuabili și organul fiscal a unei semnături electronice extinse bazate pe un certificat calificat.
La data de 31 decembrie 2022 un număr de 30.624 contribuabili figurează înregistrați în evidența fiscală că au optat pentru comunicarea actelor administrative fiscale prin e-mail / platforma edirect.e-guvernare.ro (24.873 persoane fizice și 5.751 persoane juridice).
În perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2022 organul fiscal al Municipiului Iași a comunicat contribuabililor persoane fizice și persoane juridice un număr de 423.798 acte administrative fiscale din care:
– 90.708 somații și titluri executorii (89.302 persoane fizice; 1.406 persoane juridice);
– 77.608 de acte administrative ce privesc măsuri efective de executare (73.536 persoane fizice; 4.072 persoane juridice);
– 48.387 certificate de atestare fiscală (34.019 persoane fizice; 14.368 persoane juridice);
– 155.657 decizii de impunere (143.016 persoane fizice; 12.641 persoane juridice);
– 51.438 alte acte administrative (decizii de anulare accesorii, decizii de eșalonare etc.).
Din totalul de 423.798 acte administrative fiscale, 14.830 acte administrative fiscale au fost comunicate online (13.318 la persoane fizice, 1.512 la persoane juridice), astfel:
– 5.279 certificate de atestare fiscală (3.767 persoane fizice, 1.512 persoane juridice);
– 9.551 decizii de impunere la persoane fizice, din care au fost descărcate de pe site-ul Municipiului Iași 3.680.