Conform statisticii, din cele 1.336.982 de numere de telefon portate, 94% sunt de telefonie mobilă. Numărul mediu de portări a atins valoarea de 111.415, iar cele mai multe astfel de operaţiuni, de peste 140.000, au fost realizate în lunile noiembrie şi decembrie 2022.
În procesele de portare desfăşurate în 2022 au fost implicaţi 35 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă. Din totalul portărilor aferente anului trecut, 84% au fost realizate de utilizatori persoane fizice şi 16% de persoane juridice.
Pe segmentul de telefonie mobilă, anul trecut, au fost portate 1.255.962 de numere de telefon, iar RCS & RDS este furnizorul care a primit, prin portare, cele mai multe numere mobile, respectiv 754.833, fiind urmat de Vodafone (191.822), Orange (149.361), Telekom România Mobile Communications (129.732) şi Orange România Communications (30.190).
Din totalul numerelor de telefonie mobilă portate, 56% au fost cele utilizate pe bază de abonament.
În ceea ce priveşte telefonia fixă, portările au crescut cu peste 30%, în 2022, până la 81.020 de numere. Majoritatea utilizatorilor au optat pentru ofertele următorilor furnizori: RCS & RDS (26.259 numere), GTS Telecom (15.345), Vodafone (12.516), Orange (10.744) şi BT Global Europe (4.542).
Per total, pe telefonia fixă, 14.401 au fost numere independente de locaţie, numere cu acces gratuit şi numere cu tarif special.
Potrivit sursei citate, pe parcursul anului trecut, ANCOM a primit 320 de petiţii privind portarea numerelor de telefon, utilizatorii semnalând în special aspecte legate de anularea proceselor de portare, în contextul în care au fost reofertaţi de către furnizorii la care intenţionau să renunţe, precum şi realizarea cu întârziere a procesului de portare.
De la introducerea serviciului de portabilitate în România, care a avut loc în octombrie 2008, peste 9,7 milioane de numere au fost transferate între reţele. Dintre acestea, 8,7 milioane sunt numere de telefonie mobilă (89%) şi un milion de numere sunt de telefonie fixă.
ANCOM a creat pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon folosit în România, chiar dacă a fost portat. Site-ul oferă detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situaţiile reale semnalate Autorităţii de utilizatori.
Utilizatorii care doresc să-şi porteze numărul de telefon sunt sfătuiţi să verifice contractul pe care îl au cu operatorul actual. În cazul în care perioada minimă contractuală nu a expirat, cel mai probabil vor fi în situaţia de a plăti penalităţi pentru rezilierea anticipată a contractului, în special dacă a fost achiziţionat şi un terminal odată cu serviciile de comunicaţii.
În acelaşi timp, Autoritatea acordă sprijin operatorilor pentru desfăşurarea corespunzătoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor şi cu respectarea legislaţiei în vigoare).
În cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din reţeaua furnizorului la care vor să-şi porteze numărul, în zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, ce cuprinde rezultatele măsurătorilor realizate de Autoritate în perioada 2019 – 2022 şi este pusă la dispoziţia publicului în acest scop. AGERPRES