„Cred că e de salutat propunerea de Regulament al Parlamentului European şi a Consiliului pe care am votat-o ieri în plenul Parlamentului European. Este o propunere care urmăreşte să contribuie la buna funcţionare a pieţei interne a publicităţii politice şi să stabilească norme armonizate pentru asigurarea unui nivel ridicat de transparenţă a publicităţii politice. Şi cred că este un regulament important care urmează să fie aplicat uniform în cele 27 de state membre (…) De fapt, în raport se spune şi se constată că serviciile de publicitate politică din Uniunea Europeană iau amploare şi de foarte multe ori acestea nu au un nivel de transparenţă asigurat (…) Să sperăm că acest Regulament va ajuta să avem transparenţă şi un tratament egal pentru accesul la presă, în primul rând pentru partidele care nu au subvenţii atât de generoase ca cele două partide care se află la coaliţie şi care descurajează mass-media să facă contracte cu partidele mici”, a declarat, pentru AGERPRES, Corina Creţu.
Europarlamentarul susţine că se are în vedere faptul că în 2024 vor fi alegeri pentru Parlamentul European în toate ţările din Uniunea Europeană, însă aceste reguli se aplică pentru toate tipurile de alegeri, locale şi naţionale, dar şi pentru toate perioadele, indiferent că sunt electorale sau nu.
Prin acest Regulament, a arătat Corina Creţu, au fost propuse unele măsuri inclusiv pentru protecţia datelor cu caracter personal colectate de la cetăţeni sau obţinute în urma activităţilor online ale acestora.
„Datele cu caracter personal nu pot fi folosite pentru stabilirea de profiluri comportamentale, nu pot fi folosite pentru mesaje politice, nu pot simţi aceşti cetăţeni sau grupurile din care fac parte. Deci practic să iau măsuri pentru a proteja mai mult datele cu caracter personal şi modul în care ele sunt analizate. Pentru că s-a observat că există o creştere foarte mare a prelucrării datelor cu caracter personal în scopuri politice, fără a fi obţinute acordurile acestor persoane pentru a le fi prelucrate datele, în special datele considerate sensibile şi care au efecte negative asupra drepturilor cetăţenilor de a lua decizii politice, de a-şi exercita drepturile de vot, inclusiv asupra libertăţilor de opinie şi de informare. Eu cred că este ceva necesar într-o societate democratică pentru că, într-adevăr, este nevoie de transparenţă. Trebuie să se ştie cine şi ce sponsorizează”, a precizat europarlamentarul.
Corina Creţu a mai spus că se lasă la latitudinea statului dacă se vor crea autorităţi sau organisme suplimentare, însă trebuie să existe o instituţie care supraveghează şi asigură respectarea dispoziţiilor acestor regulamente de către autorităţile naţionale competente, care au sarcini desemnate în temeiul legislaţiei în vigoare.
„Nu ştiu dacă în România este Autoritatea Electorală Permanentă sau Consiliul Naţional al Audiovizualului, dar în orice caz, potrivit acestui Regulament, fiecare ţară trebuie să desemneze o autoritate sectorială existentă sau poate uza de expertiza acestora dacă există, care să monitorizeze şi să asigure respectarea drepturilor cetăţenilor. De asemenea, organizaţiile societăţii civile au un rol ridicat. Potrivit acestui Regulament, ele sunt supuse aceleaşi protecţii faţă de protecţia baza datelor personale, orice entitate, fie politică în primul rând, dar şi a şi societăţii civile trebuie să prezinte materialele publicitare, să spună cui, de ce şi cine a plătit pentru acestea”, a precizat Creţu.
Eurodeputatul consideră că şi în România măsurile care au existat până acum s-au dovedit insuficiente în privinţa transparenţei şi este de salutat o asemenea iniţiativă.
„Este necesară reglementarea publicităţii politice la nivelul Uniunii Europene. Ştim foarte bine că în România, de pildă, se fac demersuri şi s-au făcut foarte multe demersuri pentru ca partidele politice să dezvăluie mai mult decât la nivel declarativ, publicitatea politică, cum şi unde publică (…) La nivelul PE am primit multe petiţii înainte de adoptarea acestui Regulament către membrii Parlamentului European, prin care mulţi cetăţeni şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la modul în care datele lor personale au fost puse în aplicare pe unele platforme online ale partidelor politice, fără să le fi cerut acordul. Dar aici nu ştiu dacă este vorba neapărat de România, nu cred că e vorba de România”, a susţinut Corina Creţu.
Parlamentul European a adoptat joi, la Bruxelles, un raport în care susţine numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea politică pentru a face alegerile şi referendumurile mai transparente şi mai rezistente la interferenţe. Raportul elaborat de eurodeputatul francez Sandro Gozi (Renew) a fost adoptat cu 433 voturi pentru, 61 împotrivă şi 110 abţineri, indică un comunicat al PE.
Raportul exprimă sprijinul ferm pentru poziţia de negociere propusă de Comisia pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor a PE şi dă undă verde negociatorului principal al PE în acest dosar, Sandro Gozi, să înceapă discuţiile cu reprezentanţii statelor membre în vederea unui acord în timp util pentru alegerile europene din 2024. AGERPRES