„Este o propunere care are un obiectiv foarte bun, sunt de acord şi susţin acest obiectiv, pentru că vedem că alegerile şi procesele democratice din statele membre ale Uniunii Europene sunt influenţate de actori străini, actori duşmănoşi. Cred că pot să numesc foarte clar China sau Federaţia Rusă între aceşti actori care doresc să fragmenteze opinia publică din Uniunea Europeană, să o facă nesigură şi să o întoarcă împotriva principiilor de bază ale democraţiei”, a spus deputatul european.
Pe de altă parte, Iuliu Winkler a menţionat că reglementarea propusă implică o importantă doză de birocraţie, cu un volum mare de documente ce va fi generat în situaţia aplicării acesteia pentru toate tipurile de alegeri: europarlamentare, naţionale, regionale şi locale.
„Avem însă şi o mare problemă cu această reglementare propusă, şi anume caracterul extrem de birocratic al reglementării, pentru că dacă textul rămâne aşa cum a fost adoptat în Parlamentul European, atunci aceste noi reguli vor fi valabile pentru alegerile pentru Parlamentul European, cele naţionale, cele regionale, dar şi pentru alegerile locale. Şi caracterul birocratic, faptul că (…) instituţiile care vor să se ocupe de publicitate politică, dar şi acele organe media care doresc să primească publicitate politică, ar fi constrânse la un volum extraordinar de mare de documente, acte birocratice, declaraţii şi alt gen de hârţogărie, mă face să spun că ajungem în situaţia în care birocraţia devine duşmanul democraţiei. Acesta este motivul pentru care, chiar dacă sunt de acord cu obiectivul reglementării, nu sunt de acord cu formele prin care doreşte majoritatea din Parlamentul European să realizeze aceste obiective. Pentru acest motiv, noi cei din UDMR, cei doi europarlamentari, ne-am abţinut la votul final al acestui document”, a precizat deputatul european.
În opinia sa, statele membre ar trebui să fie cele care decid dacă acesta se va aplica şi la nivelul alegerilor regionale şi locale.
„Eu cred că trebuie să fie o soluţie care să ţină seama de realităţi, adică să lase la latitudinea statelor membre modul în care reglementează publicitatea politică în perioada alegerilor regionale sau locale. Trebuie să menţionez că este vorba de un regulament european, adică un tip de document care odată adoptat, deci dacă Consiliul, Comisia şi Parlamentul European ajung la un acord şi adoptă forma finală a acestui regulament, el va fi direct aplicabil în toate statele membre. (…) Cred că pentru alegerile pentru Parlamentul European şi cele de la nivel naţional este logic să avem un document european, să avem o reglementare armonizată la nivelul Uniunii Europene, pentru că până la urmă şi transmiterea informaţiei este neîngrădită de hotarele de stat. Internetul nu are hotare de stat, nici platformele de social-media nu au asemenea limite. Însă dacă mă gândesc că într-o comună cu 800 de locuitori are loc o campanie electorală pentru alegerea primarului şi ea trebuie să ţină cont de toate aceste reguli, deja avem clar semnale din partea anumitor instituţii de media care au spus dacă aceste reguli se vor implementa şi la nivelul alegerilor locale, alegerilor judeţene în România, atunci ele preferă să nu participe la campania electorală, să nu primească publicitate electorală, decât să parcurgă întregul acest coşmar birocratic care a fost elaborat în Parlament şi în Comisia Europeană, fără să se ţină cont de realităţile locale din toate statele membre ale Uniunii Europene”, a adăugat Iuliu Winkler.
Negocierile dintre Comisia Europeană, Parlamentul European şi Consiliul European referitoare la regulamentul publicităţii politice ar trebui finalizate până în luna aprilie, astfel încât el să poată fi aplicat începând cu alegerile europarlamentare din luna mai 2024.
Parlamentul European a adoptat joi, la Bruxelles, un raport în care susţine numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea politică pentru a face alegerile şi referendumurile mai transparente şi mai rezistente la interferenţe.
Între altele, eurodeputaţii au propus ca entităţilor din afara UE să li se interzică finanţarea publicităţii politice în Uniunea Europeană. Pentru a determina locul în care este stabilită o astfel de entitate, autorităţile relevante ar trebui să ia în considerare locul în care se află operatorul de date final al acestei entităţi.
De asemenea, membrii PE au propus schimbări semnificative pentru a se asigura că cetăţenii, autorităţile şi jurnaliştii au acces uşor la informaţiile privind publicitatea politică. Printre alte propuneri, aceştia pledează pentru crearea unui registru online pentru toate reclamele politice online şi datele conexe. AGERPRES