Piaţa hotelieră din România a avut o revenire accelerată în 2022; tendinţa va continua în 2023

Industria hotelieră din România a urmat tendinţele globale de creştere în 2022 în ceea ce priveşte gradul de ocupare din hoteluri, sosirile înregistrate în întreaga ţară ajungând la 84% din nivelul de dinaintea pandemiei, arată raportul anual publicat de Colliers.

România ar fi depăşit cu uşurinţă 90% din nivelul de sosiri de dinaintea pandemiei dacă turismul internaţional ar fi avut o revenire mai accelerată, în linie cu cel local, estimează consultanţii Colliers.

Conform cercetării, Bucureştiul şi alte oraşe mari din ţară au avut o performanţă mai bună în comparaţie cu media naţională, marile hoteluri din Capitală înregistrând, în ultimele trei luni ale anului 2022, niveluri de ocupare mai mult sau mai puţin comparabile cu cele din 2019, în special datorită faptului că atât călătoriile de agrement, cât şi cele de business şi-au revenit semnificativ.

„Având în vedere caracterul robust al economiei, nu este nicio surpriză faptul că turismul de agrement şi-a revenit, însă călătoriile de afaceri reprezintă un rezultat important al anului, în special dacă ţinem cont de faptul că alte aspecte din mediul de afaceri, cum ar fi modul de lucru şi prezenţa la birou, sunt încă afectate de consecinţele pandemiei COVID-19. Un semn puternic de revenire a călătoriilor de afaceri locale, fără a lua în considerare turiştii străini care sosesc în scop de agrement în număr încă probabil mai mic comparativ cu potenţialul de dinainte de pandemie, a fost dinamica înregistrată de hoteluri, mai ales spre sfârşitul anului, impulsionată de activitatea intensă din zona evenimentelor publice”, a afirmat Raluca Buciuc, director şi partner of Valuation and Advisory Services la Colliers.

Privind în detaliu industria ospitalităţii bucureştene, hotelurile de 4 stele au rămas cel mai activ segment în 2022, cu un grad de ocupare de 68% spre finalul anului, faţă de aproximativ 72% în 2019, şi un tarif mediu de 80 euro/noapte, faţă de 87 euro/noapte cu puţin timp înainte de pandemie. Locaţiile centrale din Capitală au avut performanţe şi mai bune, cu un grad de ocupare de 72% şi un tarif mediu care a depăşit 100 de euro/noapte, în ultimele luni ale anului 2022.

În termeni de planuri de construcţie şi dezvoltare, în următorii doi ani sunt aşteptate doar câteva deschideri importante. Printre acestea se numără Hotelul Swiss din zona Expoziţiei, aflat în construcţie, cu 225 de camere distribuite pe 23 de etaje, Grand Hotel du Bulevard, cu 30 de apartamente, operat de lanţul de lux Corinthia, şi un hotel de 100 de camere în zona Victoriei, care iniţial urma să fie operat sub brandul Indigo.

„Una dintre deschiderile menţionate anterior este legată de un proiect imobiliar al dezvoltatorului One United, cunoscut la nivel local mai ales în sectoarele de birouri şi rezidenţial. De asemenea, grupul israelian Hagag a cumpărat o altă clădire centrală din Bucureşti cu intenţia de a o transforma în hotel. Ne aşteptăm ca, pe măsură ce se confirmă redresarea pieţei turistice, o astfel de dinamică să continue, poate chiar cu noi intrări ale unor dezvoltatori netradiţionali. Altfel, în pofida redresării călătoriilor interne şi internaţionale, industria hotelieră se confruntă în continuare cu multe provocări, cum ar fi, de exemplu, costurile în creştere ale utilităţilor, în special pentru hotelurile mari care nu se califică pentru schema de sprijin pentru IMM-uri susţinută de stat. Ceea ce înseamnă că, probabil, vor fi nevoiţi să crească preţurile. În plus, operatorii resimt şi ei creşterea bruscă a salariului minim, în condiţiile în care o mare parte dintre angajaţii lor sunt plătiţi la acest nivel. Şi, nu în ultimul rând, dezvoltatorii continuă să se confrunte cu problema costurilor de construcţie încă ridicate, deşi presiunile s-au mai diminuat, iar scăderea preţurilor pe pieţele de materii prime este încurajatoare”, a menţionat Raluca Buciuc.

Conform sursei citate, perspectivele pe termen mediu rămân dificile. 2023 pare un an greu de prognozat pentru orice business, deoarece incertitudinile privind consumul se menţin, apreciază consultanţii Colliers. Efectul deplin al ratelor mai mari ale dobânzilor nu s-a făcut încă simţit, iar aspectul pe care mulţi îl trec cu vederea este faptul că ratele dobânzilor nu vor scădea prea curând. Acest lucru înseamnă că o nouă scădere a turismului de agrement nu poate fi exclusă în acest moment.

Cu toate acestea, consultanţii Colliers consideră că există motive pentru un optimism moderat, în condiţiile în care, în 2021, mulţi operatori de pe piaţă se aşteptau mai degrabă ca hotelurile să se redreseze şi să revină la nivelul de dinaintea pandemiei în doi ani, dar după ce restricţiile impuse s-au relaxat în primăvara lui 2022, a fost nevoie de doar 6 luni pentru a atinge această ţintă. Între timp, anul acesta va aduce un nou impuls, deoarece China pare să adopte o abordare mai flexibilă cu privire la carantina generată de COVID-19.

Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor. Cu operaţiuni în 65 de ţări, cei 18.000 de specialişti lucrează împreună pentru a oferi consultanţă de specialitate pentru clienţi. AGERPRES