„Se aprobă declasificarea documentelor, emise anterior anului 2002, de către Ministerul Educaţiei, instituţiile şi structurile aflate în subordinea sau coordonarea acestuia, precum şi de către persoane juridice de drept public sau privat aflate în fondul arhivistic al ministerului conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre”, prevede proiectul.
Potrivit documentului, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi celelalte persoane juridice de drept public sau privat care deţin în păstrare copii ale documentelor emise de către Ministerul Educaţiei, precum şi de către instituţiile şi structurile aflate în subordinea sau în coordonarea acestuia şi care conţin informaţii clasificate ce se încadrează în prevederile prezentei hotărâri, vor lua măsuri pentru suprimarea sau schimbarea marcajelor de clasificare, precum şi pentru scoaterea acestor documente de sub incidenţa reglementărilor protective prevăzute de lege.
Declasificarea unor informaţii clasificate secrete de stat are ca scop asigurarea unei protecţii juridice corespunzătoare conţinutului real, în raport cu actualele reglementări în domeniul securităţii naţionale, depozitarea documentelor în condiţiile prevăzute de lege pentru arhiva neclasificată, diminuarea volumului foarte mare de documente clasificate, precum şi limitarea şi concentrarea măsurilor de securitate asupra acelor documente care trebuie menţinute în clase şi niveluri de secretizare, clarificarea situaţiei documentelor clasificate, elaborate anterior emiterii Hotărârii Consiliului de Miniţtri nr.19/1972 privind unele măsuri în legătură cu apărarea secretului de stat, respectiv stabilirea acelor documente asupra cărora este necesar să fie luate măsurile de protecţie prevăzute de lege dar şi gestionarea performantă şi asigurarea continuităţii activităţilor arhivistice de bază.
Printre documentele care se declasifică se numără planurile anuale şi de perspectivă privind, învăţământul, programe şcolare şi cifra de şcolarizare, planuri şi programe de investiţii şi de aprovizionare în domeniul învăţământului, planuri şi programe de pregătire a forţei de muncă pentru economie, organigrame şi nomenclatoare de funcţii, rapoarte, situaţii dări de seamă, acte de control şi inspecţii, repartizarea în producţie a absolvenţilor învăţământului de toate gradele, corespondenţa şi alte documente referitoare la organizarea şi desfăşurarea învăţământului, dosare personale sau elemente din acestea ( fişe autobiografice, caracterizări, declaraţii etc.), avize şi aprobări de numire/eliberări din funcţie, informări, acte de cercetare şi raportare privind diverse abateri săvârşite, corespondenţa şi alte documente referitoare la activitatea de resurse umane, activitatea economico-financiară, planuri anuale şi de perspectivă privind activitatea de cercetare ştiinţifică, teme, rapoarte, situaţii, corespondenţa şi alte documente referitoare la activitatea de cercetare ştiinţifică, inclusiv cea de invenţii şi inovaţii, teze de doctorat (mai puţin cele care privesc domeniul apărării şi siguranţei naţionale). AGERPRES