Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a precizat miercuri că rectorii vor putea rămâne în funcţie cel mult două mandate, iar printre acestea se va număra şi mandatul în curs la intrarea în vigoare a noilor legi ale educaţiei.
„Atunci când vorbim despre mandatele rectorilor, ştiam deja că este posibil să existe doar două mandate de 5 ani, fiecare dintre ele, fără a mai lua în considerare întreruperile posibile, că este vorba de suspendări, că este vorba de întreruperi din alte motive. Ceea ce am făcut în procesul de avizare interministerială este să clarificăm ce se întâmplă cu mandatul aflat în curs. Adică atunci când intră legea în vigoare, unii rectori vor avea un mandat în curs, acela se numără la maximul de două pe care legea îl prevede”, a afirmat ea, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria, la finalul şedinţei de Guvern.
Pe de altă parte, Ligia Deca a subliniat că noţiunea de „diversitate”, aşa cum este definită în lege, se referă la particularităţile copiilor, dar că nu există în text sintagma „ideologie de gen”. Ea a adăugat că reprezentanţii ministerului poartă un dialog continuu cu reprezentanţii cultelor.
„Diversitatea, aşa cum este ea definită în lege, se referă la particularităţile copiilor. Mi se pare că este absolut normal. Vin din Dobrogea, unde diversitatea este o caracteristică a şcolilor. Mi se pare normal ca un copil care provine din mediul rural să fie la fel de sprijinit ca un copil care vine din mediul urban, ca un copil stângaci să fie la fel de bine stimulat ca un copil care este dreptaci. Cred că diversitatea este o bogăţie în educaţie şi definiţia din actul normativ subliniază acest lucru. Motto-ul UE este ‘Uniţi în diversitate’, deci nu avem în niciun fel intenţia ca prin pachetul legislativ să ne referim la ceea ce am văzut şi eu în declaraţia cultelor. Nu avem nicăieri în lege sintagma ‘ideologie de gen’. Din acest punct de vedere, eu cred că legile sunt clare. Sigur, dacă sunt îmbunătăţiri în Parlament, ele se pot face”, a subliniat ministrul Educaţiei.
În ce priveşte faptul că proiectele legilor Educaţiei ar urma să fie dezbătute în Comisiile parlamentare reunite, ea a precizat că decizia aparţine Legislativului, dar a menţionat că procedura de urgenţă este una democratică.
„Există aprobată o solicitare de procedură de urgenţă odată cu adoptarea legilor în Guvern şi, de asemenea, s-a discutat despre abordarea discuţiei legilor într-o comisie reunită a celor două comisii de educaţie din cele două Camere ale Parlamentului. Dar, sigur, este o decizie care se va lua la nivelul conducerii Parlamentului. (…) Nu văd în niciun fel de ce bicameralismul ar fi suspendat. Procedura de urgenţă este o procedură democratică şi aranjamentele care decurg din aprobarea unei astfel de proceduri la nivelul Parlamentului sunt tot o formă a democraţiei reprezentative. Este decizia Parlamentului care va fi modalitatea de dezbatere în cele două Camere”, a afirmat Deca. AGERPRES