Ministerul Educaţiei: Măsuri pentru combaterea violenţei şi a consumului de droguri în unităţile de învăţământ

Situaţiile de violenţă şi consumul de droguri pot fi combătute doar printr-un dialog constant şi o abordare integrată, evidenţiază Ministerul Educaţiei după întâlnirea de lucru de miercuri la care au participat reprezentanţii elevilor, părinţilor şi principalelor instituţii implicate în combaterea celor două aspecte în unităţile de învăţământ.

La întâlnire s-a stabilit că prin inspectoratele şcolare judeţene, Direcţiile pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Birourile de Siguranţă Şcolară şi Centrele de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog au loc întâlniri interinstituţionale de lucru pentru a analiza cauzele violenţei şi ale consumului de droguri şi se vor propune măsuri concrete pe termen scurt (până la finalul acestui an şcolar) şi lung (pentru anul şcolar 2023-2024); reprezentanţii Poliţiei organizează sesiuni de informare a personalului şcolii, elevilor şi părinţilor, privind riscurile şi consecinţele faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; reprezentanţii CPECA organizează sesiuni de informare pentru cadrele didactice privind semnele şi simptomele consumului de droguri la copii şi tineri; cadrele didactice vor fi susţinute inclusiv prin integrarea activităţilor de prevenire a violenţei şi consumului de substanţe în mediul şcolar, în cadrul orelor de consiliere şi orientare şcolară respectiv a programelor extracurriculare / extraşcolare şi „Şcoala Altfel”.

„Fac apel la inspectorii şcolari generali şi la reprezentanţii Centrelor Judeţene de Resurse şi de Asistenţă Educaţională să susţină consilierii şcolari, mediatorii şi cadrele didactice în organizarea activităţilor de prevenţie şi management a situaţiilor de violenţă, respectiv consum de substanţe interzise. Fenomenul violenţei şcolare poate fi limitat şi combătut, dar numai cu o bună colaborare între instituţii, familii, specialişti şi elevii. Atât eu, cât şi toţi colegii din Ministerul Educaţiei ne implicăm activ în identificarea şi aplicarea celor mai eficiente măsuri. De asemenea, încurajez toţi actorii implicaţi în acest proces să ne transmită orice feedback, pentru a adopta cele mai bune soluţii”, a transmis Ligia Deca, ministrul Educaţiei, potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei transmis, miercuri, AGERPRES.

Ministrul Educaţiei a prezentat şi măsurile relevante pentru tema întâlnirii, regăsite în proiectele de legi ale educaţiei, aflate în dezbatere parlamentară: camere-resursă pentru elevi şi pentru cadre didactice, posibilitatea exmatriculării unui elev în anumite situaţii grave (cu posibilitatea reînscrierii), implementarea Planului Naţional de Combatere a Violenţei Şcolare, instalarea sistemului de supraveghere audio-video (după consultarea cadrelor didactice, a părinţilor şi elevilor).

Chestorul general de poliţie Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, a prezentat o propunere a MAI de organizare a unor sesiuni de informare pentru elevi, părinţi şi cadre didactice privind riscurile şi consecinţele faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în incinta unităţilor de învăţământ. Această iniţiativă vine în completarea unor măsuri anterior agreate cu Agenţia Naţională Antidrog, menite să informeze cadrele didactice cu privire la semnele şi simptomele consumului de droguri, în scopul prevenirii şi combaterii acestuia.

„Pentru Ministerul Afacerilor Interne, siguranţa copiilor a fost şi rămâne o prioritate majoră. Tocmai de aceea, vă asigur că alocăm toate resursele avute la dispoziţie pentru o siguranţă crescută în şcoli, astfel încât tinerii să se dezvolte într-un climat sigur”, a spus Bogdan Despescu, citat în comunicat.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului din cadrul Ministerului Familiei, Elena Tudor, a subliniat importanţa unei colaborări strânse şi constante, la nivel local, între reprezentanţii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, profesori şi directori de şcoală şi reprezentanţii MAI, atât în faza identificării acestor cazuri de violenţă în rândul elevilor şi a intervenţiei rapide, cât şi ulterior, când trebuie găsite soluţiile reabilitării acestor copii, fie victime ale actelor de violenţă, fie agresori.

„Trebuie să fim conştienţi de faptul că, după familie, şcoala are rolul esenţial în educarea şi formarea copiilor noştri. A venit momentul să se vadă efortul comun şi acţiunea comună a şcolii, al celor care lucrează în asistenţă socială şi al celor din MAI, pentru a preveni acte de violenţă sau a interveni la timp pentru a evita situaţii critice sau chiar tragedii. Iar efortul nu trebuie să se oprească aici, pentru că, în cazul unor copii care se confruntă cu astfel de situaţii, fie în calitate de victime, fie ca autori, scopul final pentru care trebuie să lucrăm cu toţii este reabilitarea lor”, a spus Elena Tudor. AGERPRES