Opt din 10 consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor

Opt din 10 (83%) consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor, care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante, informează Revolut.

Revolut a anunţat marţi lansarea unui nou modul educativ creat pentru a creşte prevenţia faţă de fraude în rândul clienţilor. Potrivit celor mai recente date oferite de Global Anti-Scam Alliance (GASA), fraudele au generat în 2021 pierderi de peste 50 miliarde de euro şi un studiu realizat recent de Revolut subliniază faptul că tot mai mulţi utilizatori ai internetului se simt ameninţaţi de fraude.

Cercetarea, comandată de Revolut şi realizată de Dynata, arată că 83% dintre consumatorii din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante. 38% au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că ştiu de situaţii de fraudare a unor colegi sau prieteni. Doar 17% dintre respondenţi declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului.

Deşi fraudele sunt tot mai prezente, consumatorii admit că sunt „în ceaţă” atunci când se pune problema prevenţiei şi a protejării lor de scam-uri şi fraude.

Potrivit studiului Revolut, 25% dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilităţi. Majoritatea respondenţilor – 65% – declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude. Mai mult, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că îşi dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că şi-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenţie reclamele.

Tocmai pentru a reduce această nesiguranţă, Revolut vine cu o campanie pentru creşterea conştientizării scam-urilor şi lansează o serie de cursuri de prevenire a fraudelor în aplicaţie.

Aceste cursuri, disponibile începând cu versiunea 9.22 a aplicaţiei, constau în cinci lecţii: o introducere în explicarea fraudelor, un curs despre scam-urile legate de achiziţii şi cumpărături, altul despre scam-urile legate de investiţii, un curs despre uzurparea identităţii, altul despre fraudele cu preluarea conturilor. Toate aceste lecţii au fost create de echipele de experţi anti-fraudă din Revolut şi pornesc de la tipurile de scam-uri cel mai des folosite de escroci. Fiecare lecţie include materiale care explică mecanismul de fraudă, cum clienţii se pot proteja de acestea şi arată exemple despre cum aceste fraude funcţionează, pornind de la cazuri reale. La finalul fiecărei lecţii, clienţii îşi pot testa cunoştinţele dobândite. Modulul educativ este gratuit şi este integrat în aplicaţie în secţiunea Învaţă din Hub, fiind disponibil în limba română.

Cercetarea a mai scos la iveală faptul că unul din cinci respondenţi ştie exact ce să facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre paşii care trebuie urmaţi. Jumătate dintre respondenţi au indicat că prima măsură care trebuie luată, în caz de fraudă, este să-şi blocheze cardurile direct în aplicaţia de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliţia şi autorităţile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituţiei bancare care a emis cardul.

Conform aceluiaşi studiu, 6 din 10 români cred că banca lor inovează foarte mult în domeniul conştientizării şi prevenirii fraudei, dar 33% dintre respondenţi nu sunt siguri de inovaţia pe care o pune la dispoziţia clienţilor serviciul lor bancar, în scopul prevenirii fraudelor. 10% dintre participanţii la sondaj cu siguranţă nu sunt mulţumiţi de inovaţia adusă de furnizorii lor actuali de servicii bancare în ceea ce priveşte prevenirea fraudei.

Respondenţii români se simt deosebit de vulnerabili la fraude şi înşelătorii: pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informaţiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%), la înşelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%) sau la cele prin telefonul mobil care copiază identitatea sau logo-ul unei companii (34%).

Şi nu în ultimul rând, 61% dintre respondenţi au declarat că ar prefera să folosească tehnologiile bancare digitale cu instrumente inteligente pentru prevenirea fraudei, în timp ce 30% ar opta în continuare pentru o bancă tradiţională cu prezenţă fizică, pentru un acces mai uşor la un angajat al băncii, care ar putea ajuta în caz de fraudă. 9% dintre respondenţi sunt încă nesiguri sau nehotărâţi cu privire la cea mai bună soluţie.

În ceea ce priveşte instrumentele la care ar trebui să apeleze furnizorii de servicii financiare ca să protejeze mai bine clienţii de fraude, respondenţii români menţionează: sistemele de control al cardurilor/ conturilor, având capacitatea de a bloca imediat cardul sau contul (34%), educaţia şi sensibilizarea clienţilor cu privire la fraude (33%) şi tehnologia bancară/financiară, cum ar fi avertismentele de risc de fraudă (20%). AGERPRES