AFFR: Farmacistul – consilier de încredere, nu doar furnizor de medicamente

Asociaţia Farmaciilor şi Farmaciştilor din România (AFFR) a subliniat, într-un comunicat transmis miercuri, că farmacistul este un profesionist al sistemului sanitar, un consilier de încredere, nu doar un furnizor de medicamente.

„AFFR îşi propune să consolideze, să dezvolte şi să promoveze profesia de farmacist, susţinând practici de înaltă calitate şi oferind suport membrilor săi în toate laturile care ţin de desfăşurarea activităţii în domeniul farmaceutic. Asociaţia şi-a propus să devină încă de la început un agregator care să genereze soluţii durabile pentru sistemul de sănătate. Farmacistul, ca profesionist al sistemului sanitar, nu este doar un furnizor de medicamente, ci şi un consilier de încredere, un educator vital pentru pacienţi”, se arată în comunicatul remis AGERPRES.

Potrivit organizaţiei, rolul farmacistului „se extinde dincolo de comercializarea medicamentelor, implicând monitorizarea aderenţei la tratament, prevenirea erorilor medicamentoase, a reacţiilor adverse, interacţiunilor şi promovarea unui stil de viaţă sănătos”.

„Farmacistul joacă un rol important în prevenţie, implementând programe şi proiecte cu caracter educaţional în comunităţile în care profesează, inclusiv în zonele geografice cu acces limitat la serviciile medicale. Serviciile farmaceutice constituie un pilon esenţial al sistemului de sănătate, facilitând accesul pacienţilor la tratamentele necesare şi la consultanţă specializată pentru utilizarea corectă şi eficientă a acestora”, a explicat AFFR.

Conform comunicatului, în prezent există în domeniu o lipsă acută de personal, deoarece profesia de farmacist nu este atractivă pentru tinerii studenţi şi absolvenţi, farmacistul nu este reprezentat în cadrul comisiilor de specialitate, cu rolul de a stabili politici de sănătate, iar serviciile farmaceutice sunt implementate fără a fi remunerate de către autorităţile statului. Totodată, unele medicamente lipsesc sau sunt deficitare din cauza preţului sau a distribuţiei inechitabile, a completat organizaţia.

„Reclamele la farmacii impactează în mod negativ percepţia pacienţilor asupra profesiei de farmacist. Este nevoie de implicarea autorităţilor ca farmacistul să nu mai fie confundat cu un vânzător, ci să fie recunoscut ca un profesionist specializat în informarea, educarea şi consilierea pacienţilor. Reclamele dăunează imaginii acestuia, pacienţii percepând farmacia ca pe un simplu magazin”, a mai transmis AFFR.

Asociaţia mai susţine că politicile de adaos sunt necorespunzătoare şi afectează sustenabilitatea şi aprovizionarea farmaciilor, iar impozitarea este nediferenţiată, fără a se ţine cont de limitările reglementate ale domeniului farmaceutic.

„Având în vedere toate aceste aspecte cu care ne confruntăm zilnic, considerăm că este imperativ ca printr-un dialog transparent, accesibil şi continuu cu instituţiile publice, să fie găsite soluţii eficiente care să permită farmaciştilor să-şi desfăşoare activitatea şi să continue să asigure funcţionarea în condiţii corespunzătoare a sistemului de sănătate, având ca obiectiv comun, principal calitatea vieţii pacientului”, a evidenţiat AFFR.

***
Peste 30 de societăţi comerciale sunt membre AFFR, însumând un număr de peste 850 de farmacii – aproximativ 600 în mediul urban şi 250 în mediul rural, respectiv 10% din totalul farmaciilor din România, cu o cotă de piaţă de 12% din cifra totală de afaceri. AGERPRES