Deca: Fiecare copil din mediul rural care va finaliza studii universitare va deveni un exemplu în comunitate

Fiecare copil din mediul rural care va reuşi să finalizeze studii universitare va deveni un exemplu în comunitatea sa şi va contribui la dezvoltarea societăţii, reducându-se, astfel, decalajele socio-economice dintre zonele urbane şi cele rurale, a declarat, marţi, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, la o sesiune de informare privind apelul de proiecte „Primul student din familie”.

„Este nevoie să susţinem tinerii din mediul rural să-şi continue studiile la universitate, fiindcă este necesar ca aceşti tineri să beneficieze de creşterea veniturilor şi de creşterea calităţii vieţii. ‘Primul student din familie’ înseamnă curaj, dorinţă, motivaţie. Această măsură a fost prevăzută în proiectul ‘România Educată’, ulterior fiind preluată în Legile Educaţiei, iar acum o punem în aplicare prin finanţare europeană, pentru a ne asigura că primii studenţi din familie vor avea resurse şi sprijin să-şi continue studiile şi să-şi construiască un viitor mai bun. Fiecare copil din mediul rural care va reuşi să finalizeze studii universitare va deveni un exemplu în comunitatea sa şi va contribui la dezvoltarea societăţii, reducându-se, astfel, decalajele socio-economice dintre zonele urbane şi cele rurale”, a afirmat Deca, citată într-un comunicat al Ministerul Educaţiei, remis AGERPRES.

Apelul de proiecte „Primul student din familie” a fost lansat pe 28 martie de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în colaborare cu Ministerul Educaţiei.

Apelul beneficiază de o finanţare totală de 50 de milioane de euro (fără TVA) din Programul Operaţional Educaţie şi Ocupare. În cadrul acestuia, vor fi finanţate proiectele ai căror solicitanţi eligibili sunt instituţiile de învăţământ superior în colaborare cu unităţile de învăţământ preuniversitar care vizează combaterea abandonului şcolar şi universitar.

Printre activităţile finanţate se regăsesc:

* măsuri de tip „punte” în vederea facilitării tranziţiei la studiile universitare începând cu clasa a XI-a

– identificarea elevilor în risc de a nu participa sau a nu promova Bacalaureatul, precum şi a absolvenţilor de liceu din promoţiile anterioare care nu au promovat acest examen;

– consilierea elevilor cu privire la opţiunile de programe de studiu din mediul universitar şi promovarea ofertei educaţionale universitare în rândul unităţilor de învăţământ preuniversitar (în special în unităţile de învăţământ cu o rată scăzută de cuprindere a absolvenţilor în învăţământul superior);

– susţinerea persoanelor identificate prin oferirea de sprijin pentru facilitarea tranziţiei la studiile universitare prin programe remediale pentru recuperarea decalajelor de învăţare pentru pregătirea examenului de Bacalaureat sau a admiterii la studii universitare de licenţă şi prin susţinerea cheltuielilor pentru cazare şi/sau masă din internatele instituţiilor de învăţământ preuniversitar, acordarea altor tipuri de sprijin pentru a depăşi diferite grade de defavorizare, pentru a contribui la facilitarea tranziţiei la studiile universitare;

– acordarea de subvenţii;

* măsuri de prevenire şi combatere a abandonului universitar în rândul studenţilor proveniţi din medii şi grupuri dezavantajate:

– sprijinirea studenţilor cu risc de abandon, prin operaţionalizarea mecanismelor de identificare şi monitorizare a nevoilor studenţilor în cadrul Centrelor de consiliere şi orientare în carieră (CCOC);

– asigurarea în cadrul acestor centre a serviciilor de suport, îndrumare şi consiliere în vederea prevenirii şi combaterii abandonului universitar;

– acordarea de sprijin pentru prevenirea şi combaterea abandonului universitar în rândul studenţilor, membri ai grupului ţintă, prin implementarea unor programe remediale/de aducere la nivel a studenţilor cu dificultăţi în învăţare şi prin susţinerea cheltuielilor pentru cazare şi/sau masă din campusurile universitare, acordarea altor tipuri de sprijin pentru a depăşi diferite grade de defavorizare care ar determina abandonul universitar;

– acordarea de subvenţii;

* măsuri dedicate accesibilizării instituţiilor de învăţământ superior, inclusiv prin achiziţia de echipamente IT şi dezvoltarea de instrumente specifice proceselor educaţionale care includ studenţi cu dizabilităţi, inclusiv admiterea

– asigurarea accesibilităţii fizice şi digitale în cadrul proceselor educaţionale care includ studenţi cu dizabilităţi, inclusiv admiterea;

– achiziţionarea de servicii de suport (ex. interpreţi, tehnologii specifice);

– dezvoltarea unor servicii de consiliere şi îndrumare dedicate studenţilor cu dizabilităţi. AGERPRES