Potrivit unui comunicat al Uniunii Salvaţi România transmis miercuri AGERPRES, în condiţiile în care obiectivul Pilonului II este de a oferi foştilor angajaţi un beneficiu suplimentar pe lângă pensia lor de stat, iniţiativa prevede o creştere progresivă a cotei de contribuţie cu 1%, începând cu data de 1 ianuarie a fiecărui an, până la atingerea unui procent de 10%, pentru a facilita o tranziţie „adecvată” şi „sustenabilă”.
„Astfel, nu va exista un şoc economic în această tranziţie şi ea va intra în mod natural în schema de pensii naţională”, se arată în comunicat.
În acelaşi timp, iniţiatorul proiectului susţine că, pe termen lung, măsura va uşura şi sarcina statului în privinţa sistemului de pensii.
„Sistemul de pensii din al doilea pilon ar trebui privit ca o investiţie, cu un impact pozitiv semnificativ asupra nivelului de venit al populaţiei ajunse la vârsta de pensionare, asigurând un trai decent. În acelaşi timp, pe termen lung, măsura va uşura şi sarcina statului, care va trebui să aibă grijă de o populaţie în vârstă din ce în ce mai numeroasă”, a explicat Berea.
În opinia sa, dacă banii strânşi prin Pilonul II de pensii ar fi fost ţinuţi „la saltea” sau în depozite bancare, valoarea lor ar fi fost „incomparabil mai mică”.
„Activele nete administrate de fondul privat de pensii Pilonul II în România reprezintă astăzi doar 6,8% din PIB estimat la nivelul anului 2023, faţă de o medie de aproximativ 67% din PIB la nivelul statelor membre OCDE (statistica din 2021, cea mai recentă disponibilă), ceea ce înseamnă că Pilonul II în România este de zece ori mai puţin dezvoltat decât sistemele similare din ţările membre OCDE. Mai mult, Comisia Europeană a subliniat importanţa ca sistemele de pensii să fie atât adecvate, cât şi sustenabile”, a evidenţiat USR. AGERPRES