Concert la Palat

Ateneul Național din Iași alături de Palatul Culturii vă invită să fiți alături de noi într-o nouă serie de experiențe unice dedicate iubitorilor de muzică de calitate, într-un cadru elegant și în compania extraordinară a unor interpreți de excepție!

Continuăm seria concertelor desfășurate în Holul de Onoare al Palatului Culturii – Marți, 9 iulie 2024, ora 20.00 cu Duo Suspiratio  | Magda-Eliza Maftei și Carles Dorador i Jové!

De la sa crearea sa, în 2019, de către mezzosoprana Magda-Eliza Maftei și lăutistul Carles Dorador i Jové, ansamblul Suspiratio are ca misiune aducerea în prim plan a repertoriilor mai puțin cunoscute din secolul al XVII-lea și transmiterea lor publicului contemporan. Formați la Sorbona, la Conservatorul Național Superior din Paris și la Conservatorul Regional din Paris, cei doi muzicieni oferă o viziune inedită a interpretării informate istoric, ce se adresează unui public divers, prin concerte, workshop-uri, conferințe și ateliere de mediere culturală.

La începuturile epocii baroce, perioadă definită de o nouă manieră de a interpreta muzica, obiectivul principal al compozitorilor îl reprezenta redarea emoțiilor în discursul muzical. Una dintre modalitățile de a transcrie emoțiile în muzică era întreruperea discursului muzical, cu scopul de a sugera suspine sau plânsete. Pauzele jucau un rol esențial în această expresie, ținând publicul în tensiune și permițând interpreților o dilatare a timpului, în funcție de propria sensibilitate artistică. Prin numele ansamblului, Suspiratio, ce definește figura retorică a pauzelor, muzicienii își propun o exprimare a emoțiilor dusă la paroxism, cu scopul unei comuniuni între sensibilitatea artiștilor și cea a publicului.

Programul concertului, „Din Italia în Franța – o călătorie muzicală barocă” se învârte în jurul temei călătoriei – atât ca explorare a două țări și a două culturi, fiecare cu particularitățile sale stilistice, cât și drept călătorie prin diferitele forme de expresie muzicală vocală din secolul al XVII-lea. Arietele, canțonetele și cantatele italiene se îmbină cu ariile de curte, ariile „serioase” și chansons à boire tipic franceze. Acestea oferă o largă paletă de emoții, de la bucuria primei iubiri la dezamăgire, disperare și lamentație, programul fiind conceput și ca o profundă rătăcire în labirintul sufletului uman. Singurele mijloace de expresie sunt vocea și teorba.

 Program

 Quel sguardo sdegnosetto, Claudio Monteverdi (1567-1643)

Usurpator tiranno, Giovanni Felice Sances (1600-1679)

Bergamasca, Giovanni Girolamo Kapsberger (1580-1651)

Lagrime mie (Lamento), Barbara Strozzi (1619-1677)

L’amante consolato, Barbara Strozzi (1619-1677)

Toccata primaLibro IV, Giovanni Girolamo Kapsberger (1580-1651)

Dopo lungo penare, Luigi Rossi (1597-1653)

Prélude et Allemande, Robert de Visée (1650-1725)

Ma bergère est tendre et fidèle, Michel Lambert (1610-1696)

Ombre de mon amant, Michel Lambert (1610-1696)

Chaconne en Sol majeur, Robert de Visée (1650-1725)

Sans frayeur dans ce bois, Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)

Celle qui fait tout mon tourment, Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)

Qui veut chasser une migraine, Gabriel Bataille (1574-1630)

BIOGRAFII

Magda-Eliza Maftei este cântăreață, profesor de canto și cercetătoare, specializată în muzica barocă. A absolvit studiile de Licență și Master în Interpretare, secția canto clasic, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. În urma unui stagiu Erasmus, a fost admisă la clasa de operă barocă a dirijorului Stéphane Fuget din cadrul Conservatoire à Rayonnement Régional din Paris, unde a studiat cântul baroc, arta teatrală barocă, gestualitatea și pronunția restituită. Obține Masterul de Interpretare a Muzicii Vechi, un master dublu – cercetare și interpretare, la Sorbonne Université din Paris. De asemenea, a obținut Bursa „George Enescu” a Institutului Cultural Român, cu un proiect cu tema personajelor feminine negative în opera barocă franceză. În anul 2023 obține titlul de Doctor în Muzică, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Din repertoriul său interpretativ amintim rolurile: Rosina (Il Barbiere di Siviglia), Dorabella (Così fan tutte), Angelina (La Cenerentola), Carmen, Calliope (La morte d’Orfeo de S.Landi), Dafne (Euridice de J.Peri) ș.a. A fost invitată să cânte în diferite festivaluri din Franța, Republica Cehă și România. În prezent, stabilită în Franța, îmbină activitatea concertistică și cea de cercetare, cu activitatea didactică.

Carles Dorador i Jové este lăutist, percuționist și muzicolog, specializat în muzica veche occidentală și orientală. Și-a început studiile muzicale la conservatorul municipal din Barcelona, unde a studiat chitara clasică și percuția tradițională și istorică. A absolvit studiile de Licență în interpretare, secția lăută, teorbă și bas continuu la Conservatorul Național Superior din Paris, precum și cele de Master la Haute École de Musique din Geneva. În paralel, urmează cursuri de oud (lăută arabă) la Conservatorul de Muzică Orientală din Paris și este licențiat în Muzicologie la Universitatea Sorbona. În calitate de interpret, a cântat alături de ansambluri precum Cappella Mediterranea, Orchestra din Picardie, Le Concert d’Astrée, Les Musiciens du Paradis, O tempora, Labyrinth, etc. În prezent, participă la numeroase proiecte de cercetare etnomuzicologică, centrate pe sincretismele dintre diferite culturi muzicale. De asemenea, este activ ca interpret, în diferite ansambluri din Europa.