Instituţiile de învăţământ superior acreditate pot organiza programe de conversie profesională pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar fundamentate doar pe programele de studii universitare de licenţă acreditate, prevede un proiect pus în consultare publică de Ministerul Educaţiei.
Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere un proiect privind normele metodologice de organizare şi funcţionare a programelor de conversie profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar.
Programele de studii postuniversitare de conversie profesională sunt programe de formare profesională a adulţilor care se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar cu definitivare/licenţiere în învăţământ, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diplomă de licenţă sau echivalentă, care doresc să dobândească o nouă specializare.
„Programele de conversie profesională se pot organiza numai în limbile şi la formele de învăţământ în care sunt şcolarizate programele de studii universitare de licenţă pe care se fundamentează. Programele de conversie profesională pentru specializarea ‘Educaţie tehnologică’ pot fi organizate de instituţiile de învăţământ superior care au programe de studii universitare de licenţă acreditate în domeniul fundamental ‘Ştiinţe inginereşti'”, prevede proiectul.
Potrivit actului normativ, programele de conversie profesională se finalizează cu examen de absolvire care se susţine numai la instituţia de învăţământ superior care a asigurat şcolarizarea.
Absolvenţilor programului de conversie profesională, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se eliberează, de către instituţia de învăţământ superior organizatoare, diploma de conversie profesională, însoţită de suplimentul la diplomă.
„Diploma de conversie profesională conferă titularului dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre în învăţământul preuniversitar în concordanţă cu noua specializare. Cadrele didactice care finalizează programe de conversie/reconversie profesională, după finalizarea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă se pot încadra numai în învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, profesional sau pe catedre de pregătire-instruire practică, după caz”, mai stipulează proiectul.
Totodată, cadrele didactice care finalizează programe de conversie profesională, după finalizarea cu diplomă de studii universitare de lungă durată sau cu diplomă a ciclului II de studii universitare de master, absolvite în domeniul diplomei de licenţă (ciclul I), se pot încadra la orice nivel al învăţământului preuniversitar, inclusiv în palate/cluburi ale copiilor şi cluburi sportive şcolare. AGERPRES