Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Performanţelor Educaţionale/International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) a lansat miercuri raportul internaţional Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) – Tendinţe în studiul internaţional al matematicii şi ştiinţelor, desfăşurat în România de Universitatea din Bucureşti cu finanţarea Ministerului Educaţiei.
„Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătăţesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este îmbucurător, dar pe termen mediu este important să creştem proporţia celor care ating un nivel mai avansat de competenţă. Totodată, studiul ne confirmă faptul că trebuie să investim mai mult în educaţia matematică şi ştiinţifică la gimnaziu. Bursele de rezilienţă, Programul Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar (PNRAS), programul Învăţare remedială şi formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcţională îşi vor arăta roadele la următoarea ediţie a studiului TIMSS. Educaţia matematică şi ştiinţifică este esenţială pentru viitorul tinerilor noştri şi ai României”, a declarat, referitor la rezultatele studiului, ministrul educaţiei din România, Ligia Deca, citată într-un comunicat remis AGERPRES.
Potrivit TIMSS 2023, competenţele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătăţit semnificativ în ultimii 12 ani atât la matematică, dar şi la ştiinţe.
La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de ţări şi 5 regiuni de referinţă, iar în România datele au fost colectate de la un eşantion de 130 de şcoli, 156 de profesori de învăţământ primar şi 3.559 de elevi de clasa a IV-a.
Astfel, elevii români au obţinut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internaţională (503 puncte). Scorul mediu obţinut de elevii români la matematică în 2023 este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obţinut în 2011. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 94% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 16% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
La Ştiinţe clasa a IV-a elevii români au obţinut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internaţională (494 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la ştiinţe în 2023 este cu 21 puncte mai mare decât scorul obţinut în 2011. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 93% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 10% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
„Competenţele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătăţit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică şi au avut un regres la ştiinţe. La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de ţări şi 3 regiuni de referinţă, în România fiind colectate date de la un eşantion de 128 de şcoli, 129 de profesori de matematică, 285 de profesori de ştiinţe şi 3.722 de elevi de clasa a VIII-a”, se arată în comunicat.
La Matematică, clasa a VIII-a, elevii români au obţinut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internaţională (478 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la matematică în 2023 este cu 18 puncte mai mare decât scorul obţinut în 2019. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 83% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 9% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
De asemenea, la Ştiinţe, clasa a VIII-a, elevii români au obţinut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internaţională (478 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la ştiinţe în 2023 este cu 4 puncte mai mic decât scorul obţinut în 2019. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 79% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 16% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
„Dezvoltarea motivaţiei pentru învăţarea matematicii şi a ştiinţelor la copii este esenţială. (…) Performanţele elevilor de clasa a IV-a şi de clasa a VIII-a la ultima testare TIMSS evidenţiază un progres general, însă va trebui să identificăm clar vectorii care produc acest progres şi să îi consolidăm în anii următori”, a remarcat prorectorul UB pentru Proiecte de Dezvoltare şi Învăţare Continuă şi reprezentantul României în General Assembly IEA, Lucian Ciolan, conform aceluiaşi comunicat.
Potrivit coordonatoarei naţionale a TIMSS 2023, Daniela Avârvare, competenţele de matematică şi ştiinţe sunt extrem de necesare în contextul dezvoltărilor din economie, societate, tehnologie.
„Este recunoscut rolul lor în dezvoltarea abilităţilor de gândire critică şi rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie în viaţa de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arată o îmbunătăţire a rezultatelor pentru România, ceea ce este o veste bună”, a declarat coordonatoarea.
Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani şi analizează comparativ competenţele de matematică şi ştiinţe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. La nivelul României, TIMSS 2023 a fost derulat de către Laboratorul de Testare Educaţională din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Bucureşti. Participarea la TIMSS 2023 a fost finanţată de către Ministerul Educaţiei, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă (UMPFE) şi proiectul ROSE. AGERPRES/