EducatieFeaturedFlux

Ministerul Educației și Cercetării: Statutul Istoriei și al Geografiei în noile planuri-cadru pentru liceu va fi reanalizat

Statutul Istoriei și al Geografiei în noile planuri-cadru pentru liceu va fi reanalizat, potrivit clarificărilor de la Ministerul Educației incluse în documentul „Puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal”.
  • Noile planuri-cadru ar urma să fie „gata de implementat din septembrie 2026” pentru actualii elevi de clasa a VII-a care vor intra atunci în clasa a IX-a, potrivit Ministrului Educației și Cercetării.

Clarificările oferite de minister includ referiri la numărul suplimentar de ore prin CS (curriculum de specialitate) flexibil și CDEOȘ (curriculum la decizia elevului din oferta școlii) și referiri specifice pentru diferite filiere, profiluri și specializări.

Atât pentru Istorie, cât și pentru Geografie, la final este precizat că statutul disciplinei va fi reanalizat: „Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua”, iar textul este încadrat într-un chenar de culoare roșie.

Redăm integral mai jos clarificările din partea Ministerului Educației privind statutul Istoriei și Geografiei în noile planuri-cadru:
Istoria. Alte discipline din domeniu
  • Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului din România sunt incluse prin lege și trebuie respectate în proiectele curriculare.
  • Proiectele planurilor-cadru prevăd câte o oră din domeniul istorie obligatorie în fiecare an. Astfel, indiferent de conținuturile și temele asociate, cum programele școlare ale disciplinelor din domeniu sunt centrate pe formarea de competențe similare, deci îndeplinind același scop educațional, se asigură cadrul în care elevul va deține bune competențe privind istoria, cu tot ceea ce înseamnă acest fapt, din perspectiva analizei de surse și informații, a gândirii critice, a exprimării de idei și a extragerii de sensuri din textele de specialitate, a luării unor decizii informate, inclusiv din perspectiva fake-news și a dezinformării.
  • Filiera teoretică, profil umanist – există posibilitatea suplimentării studiului istoriei prin CS flexibil și/sau CDEOȘ:
    • specializarea filologie: cumulat, CS flexibil și CDEOȘ prevăd între 16 și 26 de ore per total liceu.
    • specializarea științe sociale: cumulat, CS flexibil și CDEOȘ prevăd între 20 și 30 de ore per total liceu.
  • Programa școlară pentru disciplina Istorie se va reorganiza (ca toate programele școlare pentru liceu), iar prezența disciplinei la examenul național de bacalaureat nu implică obligatoriu studiul în clasa a XII-a, fiind probă obligatorie doar la specializarea științe sociale.

Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua.

Geografia
  • filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale: TC+CS din proiectul planului-cadru menține același număr de ore ca cele din TC+CD din planurile-cadru actuale; CDEOȘ și CS flexibil pot adăuga ore suplimentare;
  • filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie: TC+CS din proiectul planului-cadru adaugă o oră în clasele a XI-a și a XII-a, față de TC+CD din planurile actuale; CDEOȘ și CS flexibil pot adăuga de asemenea, și alte ore;
  • filiera teoretică, profil real: TC+CS din proiectul planului-cadru diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, față de TC+CD din planurile actuale, dar CDEOȘ poate compensa prin teme de interes (migrațiune, sustenabilitate etc.);
  • filiera tehnologică, profil servicii: TC din propunere diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, dar discipline de specialitate Geografia economică și Geografia serviciilor sunt introduse, menținând astfel numărul total de ore;
  • filiera tehnologică, profilurile tehnic și resurse naturale și protecția mediului: TC+CS din proiectele planurilor-cadru diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, dar disciplinele de specialitate vor integra teme relevante;
  • programa școlară a disciplinei se va reorganiza, iar statutul disciplinei la examenul național de bacalaureat nu impune obligatoriu studiul în clasa a XII-a (nefiind obligatorie tuturor absolvenților de liceu, având ca exemple Logica și argumentarea – clasa a IX-a, Biologia vegetală și animmală – clasele a IX-a și a X-a, în actualul examen)

Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua.

Sursa: www.edupedu.ro

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button