UAIC: Clarificări privind acordarea burselor

În urma emiterii Ordinului Ministrului Educației nr. 6463/2023, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a actualizat, în cadrul ședinței Senatului universitar din luna noiembrie 2023, regulamentul propriu de acordare a burselor. Actul normativ prevede caracterul obligatoriu al dispozițiilor din art. 3 (1) privind aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor și a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studenții și cursanții din învățământul superior de stat, învățământ cu frecvență, acestea fiind preluate în art. 20 (1) din Regulamentul UAIC privind acordarea burselor și a altor forme de sprijin financiar, ediția 2023 și menținute în ediția 2024, după cum urmează: „Bursele, indiferent de categorie, se acordă pe toată durata anului universitar (12 luni), cu excepția burselor sociale ocazionale. Acordarea burselor încetează la data pierderii calității de student sau a neîndeplinirii criteriilor de promovabilitate, după caz, în conformitate cu regulamentele de organizare și funcționare ale instituțiilor de învățământ superior”. Acordarea burselor pe durata unui an este reafirmată la art. 49 alin. (3) din Regulamentul UAIC, unde se precizează expres, sub nota marginală: „Perioada de acordare: aceste burse se acordă lunar, pe durata unui an universitar, inclusiv a vacanței”. Astfel, practica de acordare a burselor pe bază de selecție semestrială nu mai are temei legal.
Această prevedere nu a putut fi aplicată în anul universitar 2023-2024, deoarece regulamentul modificat în urma emiterii OME nr. 6463/2023 a fost aprobat după începerea acestuia, astfel că noua modalitate de acordare a burselor a intrat în vigoare abia începând cu anul universitar 2024-2025. Prevederile Regulamentului UAIC nu au fost aplicate uniform la nivelul facultăților din cadrul UAIC, unele dintre acestea afișând noi liste cu beneficiari ai burselor de performanță valabile pentru semestrul al doilea. În urma sesizărilor primite din partea studenților, la data de 7 aprilie a avut o întâlnire a conducerii Universității cu reprezentanții tuturor facultăților, dintre persoanele cu funcții de conducere și responsabilități în ceea ce privește acordarea burselor. Au fost discutate prevederile regulamentare și au fost prezentate aspectele de natură juridică privind acordarea anuală a burselor.
În vederea rezolvării situației prezentate, au fost transmise către facultăți o serie de clarificări privind măsurile tranzitorii pentru aplicarea OME 6463/2023 privind acordarea burselor și a altor forme de sprijin financiar în cadrul UAIC, documentul cuprinzând câteva măsuri imediate în vederea aplicării consecvente și unitare a noilor dispoziții normative:
a) Bursele pentru rezultate academice se vor acorda în baza selecției, așa cum a fost aceasta operată în luna octombrie 2024, pentru o perioadă de un an;
b) Bursele sociale se vor acorda în baza selecției, așa cum a fost aceasta operată în luna octombrie 2024, pentru o perioadă de un an;
c) Bursele pentru alte activități se vor acorda în baza selecției, așa cum a fost aceasta operată în luna octombrie 2024, pentru o perioadă de un an, cu excepția cazului în care bursa a fost acordată printr-un act administrativ – decizia Rectorului cu caracter temporar, cum este cazul burselor pentru activități sociale derulate în campus;
d) Bursele pentru studenții români, români de pretutindeni și cetățeni străini se vor acorda în baza selecției anuale, așa cum a fost aceasta operată în luna octombrie 2024;
e) Menținerea în plată a burselor este condiționată de menținerea calității de student activ – fără suspendare ori întrerupere de studii, drepturile bănești fiind sistate, de asemenea, în caz de exmatriculare.
Trebuie precizat faptul că, atât în ceea ce privește revizuirea din 2023 a Regulamentului de acordare a burselor, cât și aplicarea efectivă a Regulamentului la nivelul fiecărei facultăți, studenții reprezentanți din Senatul UAIC și, respectiv, cei din Consiliile facultăților au participat activ, conform legislației și reglementărilor în vigoare. Pentru a asigura o claritate sporită a textului normativ și pentru introducerea unor criterii minime de promovabilitate după sesiunea aferentă primului semestru al anului universitar, a fost demarat un proces de consultare pentru revizuirea Regulamentului UAIC privind acordarea burselor și a altor forme de sprijin financiar și înaintarea unei propuneri în acest sens către Senatul UAIC. Prin urmare, au fost deja organizate întâlniri cu reprezentanți ai studenților și ai organizațiilor studențești, în urma cărora a fost stabilit un calendar de consultare continuă în vederea actualizării regulamentului.
De asemenea, a fost aprobată suplimentarea fondului de burse, din surse proprii, în vederea asigurării finanțării pentru perioada martie – iunie 2025 a burselor pentru toți studenții UAIC care au figurat pe listele cu beneficiari ai burselor aferente semestrului al doilea, dar care, în conformitate cu prevederile Regulamentului UAIC, nu pot beneficia de finanțare din fonduri provenind de la bugetul de stat.