
Doar circa o treime din cei peste 35.000 de elevi din cele 27 de unități administrativ teritoriale (fără Municipiul Iași) din Zona Metropolitană Iași învață în localitățile de domiciliu!
În același timp, cu excepția Municipiului Iași, unitățile administrativ teritoriale din Zona Metropolitană pot școlariza în spațiile didactice pe care le gestionează mai puțin de jumătate dintre elevii care au domiciliul în aceste localități.
În aceste condiții, aproape două treimi din elevii din Zona Metropolitană sunt școlarizați în unități de învățământ din Municipiul Iași ori din localități apropiate.
Aceste lucruri au efecte directe – și vizibile în timpul vacanțelor! – asupra traficului rutier în Iași, precum și asupra mobilității elevilor, costurilor suportate de familii și calității vieții acestora.
Potrivit unui studiu realizat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI) și Primăria Municipiului Iași și înaintat ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, Zona Metropolitană include 27 de unități administrativ teritoriale (UAT) (fără Municipiul Iași), care însumează o populație școlară în continuă creștere – de la 30.474 de elevi în anul 2020 la 35.404 elevi în anul 2024! Acest salt de 4.930 de elevi în doar patru ani evidențiază un trend clar de migrare a populației către Zona Metropolitană și o presiune tot mai mare și mai evidentă asupra infrastructurii educaționale existente.
Mai mult, doar 13.207 elevi (aproximativ 37,3%) din totalul populației școlare din UAT-urile din Zona Metropolitană Iași sunt înregistrați în unitățile de învățământ din propriile localități. Restul de 22.197 elevi (62,7%) sunt școlarizați în unități din Municipiul Iași sau, în mai mică măsură, din alte localități din vecinătate!
La începutului anului 2024 gradul de cuprindere locală – adică proporția elevilor care pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu – este, în majoritatea UAT-urilor, sub 50%! Aceasta înseamnă că mai mult de jumătate dintre elevi nu au posibilități obiective de a învăța în localitatea proprie și sunt nevoiți să învețe în alte localități, în special în Municipiul Iași.
Situația pe fiecare UAT este următoarea:
• Rediu – 14,2%;
• Bârnova – 18,2%;
• Prisăcani – 19%;
• Scânteia – 24,9%;
• Aroneanu -30,1%;
• Miroslava – 30,8%;
• Costuleni – 31,7%;
• Valea Lupului – 33,8%;
• Holboca – 35,2%;
• Popricani – 36,5%;
• Grajduri – 37,1%;
• Ciurea – 39,2%;
• Voinești – 41,6%;
• Comarna – 43,4%;
• Ungheni – 44,6%;
• Tomești – 46,9%;
• Movileni –48,6%;
• Lețcani – 49,7%;
• Horlești – 50,5%;
• Țuțora – 51,1%;
• Țigănași – 55,2%;
• Schitu Duca – 56%;
• Golăiești – 57,8%;
• Dobrovăț – 58,3%;
• Mogoșești – 61,2%;
• Românești – 67,7%;
• Victoria – 72,6%
Toate aceste date demonstrează clar un deficit major de infrastructură școlară, în special în comunele cele mai apropiate de Municipiul Iași, care se confruntă cu o urbanizare accelerată și un aflux constant de familii tinere.
Pe de altă parte, în lipsa unor investiții majore în infrastructura școlară (școli, grădinițe, creșe, laboratoare, terenuri de sport etc.) din localitățile din Zona Metropolitană, efectele negative sunt evidente: supraaglomerare, reducerea calității actului educațional și, implicit, accentuarea inegalităților între mediul urban și cel rural / metropolitan.
În aceste condiții, primarul Mihai Chirica și ADI ZMI solicită Ministerului Educației și Cercetării să ia în considerare includerea UAT-urilor din Zona Metropolitană în prioritățile de finanțare ale Ministerului Educației pentru dezvoltarea infrastructurii școlare în cadrul Strategiei pentru modernizarea infrastructurii educaționale sau al altor programe de investiții. Aceasta cu atât mai mult cu cât, potrivit Politicii Urbane a României, aprobată de Guvern, nevoia cea mai mare de infrastructură școlară nouă și / sau modernă este în localitățile peri-urbane, unde s-a înregistrat și cea mai rapidă creștere demografică.
Astfel, o oportunitate de finanțare ar fi includerea altor UAT-uri din Zona Metropolitană Iași în Programul „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile”, prin care beneficiază deja de investiții cheie comunele Valea Lupului, Aroneanu și Scânteia. De asemenea, având în vedere că Unitatea de Management a Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare din cadrul Ministerului Educației pregătește în acest prezent Planul Național de Investiției în Infrastructura Școlară, primarul Mihai Chirica și ADI ZMI solicită ca în acest Plan să fie acordată o atenție sporită necesarului de infrastructură școlară în localitățile peri-urbane din jurul orașelor dinamice ale României, așa cum este Municipiul Iași.