Educatie

Ministrul Daniel David: Nu se pune problema în viitorul apropiat să modificăm Evaluarea Națională

Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu va fi modificată „acum sau pe viitorul apropiat”, a afirmat, joi, ministrul Educației, Daniel David, la Radio Iași. Acesta a adăugat că eventualele schimbări ar putea fi discutate doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”.

Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va rămâne neschimbată în anul școlar care de-abia a început, dar și în următorul an: „nu se pune problema unei modificări acum sau pe viitorul apropiat”, a răspuns ministrul Educației la întrebarea pe această temă.

Schimbarea Evaluării va putea fi discutată doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”, în cadrul unor dezbateri, astfel încât rezultatul să fie unul „asumat de majoritate”.

Redăm dialogul pe tema modificării Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a:

Jurnalist: În ceea ce privește Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a, anul acesta rămâne așa, dar de la anul intenționat să schimbați?

Ministrul Educației, Daniel David: Eu am problematizat în [n. red.: raportul] QX acest lucru, că ar trebui să regândim Evaluarea Națională. Parcă nu este în regulă să-ți propui la gimnaziu formarea a opt competențe-cheie și după aceea să testezi două. Parcă nu este în regulă să ai o evaluare punctuală, adică într-o, zi de care să depindă, după aceea, cariera și evoluția copilului la nivel de liceu.

Dar, repet, noi suntem acum în fază de criză fiscal-bugetară, încerc să duc reformele care știu că sunt larg acceptate și care nu mai generează alte discuții suplimentare. Dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar, va trebui să gândim și lucruri care inițial vor genera dezbateri și unele aprinse, așa cum au fost și planurile-cadru, dacă țineți minte, în primul meu mandat, în final trebuind să ajungem, sigur, la un model care este asumat de către majoritate. Însă nu se pune problema acum sau pe viitorul apropiat. Trebuie să ieșim din logica de criză ca să putem intra într-o logică de reformă.

Informații de context

Amintim că ministrul Daniel David afirma, în luna mai, că examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a ar putea fi modificat din anul școlar 2025-2026. Acesta declara atunci că „metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru” (n. red.: noua Evaluare Națională).

Ministrul a afirmat atunci că Evaluarea Națională ar putea fi modificată după modelul din Franța, adică să fie introduse subteste din discipline diferite: „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța. Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, pentru că în momentul acela am complica lucrurile. Dacă nu o să fim mai creativi, o să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, și limbă franceză, au și istorie, geografie, au și științe”, a spus Daniel David.

Dacă ne punem de acord cu toții, nu văd de ce să amânăm lucrurile. Avem grijă să nu interfereze cu așteptările și filosofia sistemului educațional. Nu așa peste 5 ani… Hai să pilotăm mai repede lucrurile, vedem cum funcționează și dacă merge bine o generalizăm. Aspectul operațional poate fi negociat”, a completat ministrul, în cadrul unei conferințe de presă în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare.

Ce prevede raportul de diagnoză QX referitor la Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar

„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

www.edupedu.ro

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button