Deputatul PMP Petru Movilă a iniţiat un proiect de lege privind aprobarea obiectivului de investiţii referitor la construcţia Autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş („Autostrada Unirii”), document care să fie inclus în bugetul de stat pentru anul 2018, atunci când se împlinesc o sută de ani de la Marea Unire. Alături de parlamentarul ieşean, alţi 65 de deputaţi şi senatori aparţinând tuturor formaţiunilor politice prezente în Parlament, din toate zonele ţării, şi-au pus până acum semnătura pe document, cu toţii fiin de acord asupra necesităţii construirii unei astfel de autostrăzi, care să lege Estul de Vestul ţării. „Lipsa unui tronson de drum care să conecteze Regiunea de Nord-Est de Vestul țării a condus la un decalaj pronunțat în ceea ce privește dezvoltarea regiunilor. În timp, discrepanța va deveni din ce în ce mai mare, iar acest lucru se traduce prin depopulare, demoralizare și o slabă industrializare. Necesitatea acestei autostrăzi este argumentată și în Strategia de dezvoltare teritorială a României, document adoptat în octombrie 2016 de către Guvernul României, în care se precizează faptul că regiunile extracarpatice sunt cele mai puțin dezvoltate, printre cele mai sărace județe fiind enumerat și Iașul. Din totalul de 13 județe enumerate, jumătate sunt din Regiunea de Nord-Est a țării. În continuare, în strategie se menționează și faptul că disparitățile urban-rural intrajudețene sunt maxime în județele Cluj, Iași și Dolj”, a declarat duminică, într-o conferinţă de presă, deputatul Petru Movilă, care a subliniat faptul că au trecut nu mai puţin de zece ani de când au fost contractate pentru prima oară studiiile de prefezabilitate şi cele de fezabilitate, în vederea construcţiei autostrăzii care ar urma să lege Iaşiul de Târgu Mureş, documente care au costat milioane de euro şi care până acum nu au avut niciun fel de finalitate. „La acest moment, Master-planul de Transport General al României (MPGT) prevede ca termen de demarare a studiului de fezabilitate perioada 2021 – 2022. Singurul tronson pentru care s-a decis scoaterea la licitație a studiului de fezabilitate a fost Tg. Neamț – Iași – Pașcani. Însă nimic nu s-a concretizat până la acest moment. Un ultim exemplu de proastă gestiune a banului public, dar și a proiectului autostrăzii este reprezentat de contractul de servicii pentru revizuirea studiului de fezabilitate, semnat în data de 20 mai 2015. La sfârșitul lunii septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei fondurilor necesare. Și înainte lucrurile au stat la fel: în 2009, Compania Națională de Autostrăzi Și Drumuri Naționale Din România (CNADNR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostradă, împărțită în trei loturi. Studiile, împărțite pe trei tronsoane, au costat peste zece milioane de lei”, a afirmat parlamentarul PMP. Potrivit lui Petru Movilă, finanţarea pentru construcţia „Autostrăzii Unirii” ar urma să fie alimentată atât din surse guvernamentale, cât şi din credite externe, finalizarea investiţiei urmând să se facă în termen de patru ani d ela intrarea în vigoare a legii. „Modul în care parlamentarii vor vota acest proiect de lege va arăta cine doreşte cu adevărat ca Autostrada Unirii să devină realitate, iar regiunea Moldovei să iasă cât mai urgent din starea de saubdezvoltare la care a fost supusă în ultimii ani de către guvernanţi, şi cine se opune acetui lucru. Deputatul ieşean a declarat că proiectul de lege privind aprobarea construcţiei autostrăzii Est-Vest ar putea fi inclus în programul „Centenar” propus de Guvern, de anivesare a o sută de ani de la făurirea statului unitar român. „Dorim ca până la 1 Decembrie 2018 să fie construit deja primul metru de autostradă, pentru a marca în acest fel împlinirea unui secol de actul Marii Uniri”, a spus Petru Movilă, care a adăugat că începând de săptămâna viitoare va demara un proces susţinut de lobby printre toţi parlamentarii, în vederea aprobării cât mai rapide a proiectului de lege pe care l-a iniţiat. ((Edmond MACRI)