Comisia Europeană a propus, miercuri, reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și autoutilitarele noi până în 2030, comparativ cu 2021, cu un obiectiv intermediar vizând reducerea cu 15% până în 2025, însă aceste propuneri trebuie negociate cu statele membre și Parlamentul european înainte de a fi adoptate, informează AFP și Reuters.
Executivul comunitar a precizat că a decis să propună noi obiective pentru emisiile medii de CO2 pentru a se asigura că Uniunea Europeană își atinge țintele de reducere a emisiilor asumate în conformitate cu Acordul de la Paris și de asemenea pentru a se asigura că industria auto europeană rămâne competitivă.
„Propunerile îi vor stimula să producă cele mai bune, mai nepoluante și mai competitive autovehicule, recâștigând astfel încrederea consumatorilor. Acesta este un pas major în direcția cea bună, și anume o economie europeană modernă și durabilă, cu un aer mai curat în orașe și o mai bună integrare a energiilor din surse regenerabile în sistemele energetice prezente și viitoare”, a declarat vicepreședintele Comisiei responsabil pentru uniunea energetică, Maros Sefcovic.
„Cursa mondială pentru dezvoltarea de autovehicule nepoluante a pornit și nu există cale de întoarcere. Avem nevoie de obiectivele și de stimulentele adecvate, iar aceste măsuri privind emisiile de CO2 generate de autovehicule și camionete constituie o soluție în acest sens. Obiectivele intermediare pentru 2025 vor stimula investițiile încă de pe acum. Obiectivele pentru 2030 vor oferi stabilitatea și direcția necesare pentru a menține aceste investiții. Astăzi, investim în Europa și în combaterea poluării pentru a ne îndeplini angajamentul asumat în cadrul Acordului de la Paris de a reduce emisiile noastre cu cel puțin 40 % până în 2030”, a declarat, la rândul său, comisarul pentru politici climatice și energie, Miguel Arias Cańete.
Potrivit propunerilor, dacă producătorii auto vor depăși aceste ținte ar putea fi amendați cu 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 peste limită și pentru fiecare nou vehicul înregistrat într-un anumit an.
Transportul rutier este responsabil pentru 22% din emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii Europene. Potrivit Executivului comunitar, în prezent în UE sunt disponibile doar șase modele de autovehicule electrice, față de peste 400 de modele în Asia. Pentru a încuraja producția de vehicule electrice, Comisia Europeană ar urma să aloce 800 milioane de euro pentru a sprijini construirea de puncte de încărcare pentru vehicule electrice și alte 200 milioane de euro pentru dezvoltarea de baterii destinate vehiculelor electrice.
Alte măsuri din pachetul prezentat miercuri de Comisia Europeană promovează utilizarea combinată a diferitelor moduri de transport de mărfuri precum și dezvoltarea de legături cu autocarul pe distanțe lungi în Europa și să ofere alternative la utilizarea autoturismelor personale.
Toate aceste propuneri vor fi trimise acum colegiuitorilor, iar Comisia solicită tuturor părților interesate să colaboreze îndeaproape pentru a asigura adoptarea și punerea în aplicare rapidă a acestor propuneri și măsuri, astfel încât beneficiile pentru industria, întreprinderile, lucrătorii și cetățenii din UE să fie maximizate și generate cât mai rapid posibil.
AGERPRES