Președintele rus Vladimir Putin a acuzat joi Statele Unite că vor să provoace probleme la viitoarele alegerile prezidențiale din Rusia, ca răspuns la presupusul amestec al Moscovei în scrutinul prezidențial american din 2016, transmite Reuters, citând agenția de presă RIA Novosti.
”Iată ce mă neliniștește: Jocurile Olimpice trebuie să debuteze în februarie. Iar alegerile noastre prezidențiale când au loc? În martie”, a spus Putin în timpul vizitei la o uzină din Celiabinsk, în Siberia.
Potrivit șefului statului rus, organizațiile sportive internaționale, inclusiv Comitetul Olimpic Internațional, sunt dependente de sponsori, ‘dintre care majoritatea se găsesc în SUA’.
Rusia se află în centrul unui scandal de dopaj după dezvăluirile făcute de juristul canadian Richard McLaren, care a arătat în 2016 existența unui sistem de dopaj instituționalizat în sportul din Rusia, prin implicarea serviciilor de securitate ruse (FSB).
”Ca represalii la amestecul nostru imaginar în alegerile lor, (Statele Unite) vor să creeze probleme în timpul alegerilor prezidențiale ruse”, a menționat Vladimir Putin. El nu a anunțat deocamdată dacă va participa la scrutinul din martie 2018, deși candidatura sa pentru al patrulea mandat de președinte este indubitabilă în opinia analiștilor politici.
În urmă cu o săptămână, Facebook a dezvăluit că aproximativ 20 de milioane de utilizatori din SUA ai rețelei de socializare Instagram au văzut postări create de operatori ruși pentru a influența alegerile prezidențiale americane din 2016. Pe Instagram, serviciu care aparține Facebook, circa 120.000 de postări au fost create de operatori identificați ca fiind ruși. Ele au fost văzute de 16 milioane de utilizatori începând cu octombrie 2016 și de circa patru milioane înainte de această dată.
Acești utilizatori se adaugă celor 126 de milioane de utilizatori de Facebook care au văzut în news feed-ul lor articole create de compania rusă Internet Research Agency, având legături cu serviciile ruse de informații, pentru a influența alegerile. În total, aproximativ 150 de milioane de persoane au fost astfel afectate de campania rusă de dezinformare de pe cele două platforme.
La aproape un an de la alegerile prezidențiale din SUA, aceste companii încep să furnizeze date privind această campanie de influențare a opiniei publice. Twitter și Facebook subliniază totuși că respectivele materiale nu reprezintă decât o proporție infimă din toate materialele publicate.
AGERPRES