Noile reguli europene de etichetare alimentară intră în vigoare începând de sâmbătă, acestea urmărind informarea consumatorilor asupra ingredientelor alergene, iar din 2016, etichetele vor conține și informații despre valoarea nutritivă a alimentelor, potrivit Federației Patronale Române din Industria Alimentară – Romalimenta.
Comisia Europeană a detaliat joi aceste noi măsuri, care intră în mod progresiv în vigoare începând din 13 decembrie, la trei ani după adoptarea lor, în urma unor numeroase confruntări și compromisuri cu industria agroalimentară.
Reprezentanții Federației Patronale Române din Industria Alimentară (Romalimenta) și cei ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au avut o dezbatere la începutul lunii decembrie pe această temă, clarificând o parte dintre problemele generate de regulamentul care va fi aplicat treptat din 13 decembrie 2014 și a cărui respectare va fi obligatorie din 2016.
În cadrul întâlnirii s-a convenit îmbunătățirea lizibilității prin introducerea unei dimensiuni minime a caracterului de literă, scoaterea în evidență a alergenilor în lista ingredientelor prin litere îngroșate, obligația ca alimentele ne-preambalate să aibă informații cu privire la prezența sau absența alergenilor și să fie specificată pe etichetă originea cărnii neprocesate de porc, oaie, capră sau pasăre.
De asemenea, pe etichete vor fi introduși termeni noi, care vor furniza informații suplimentare despre anumite caracteristici sau despre compoziția produsului, de exemplu ‘pește format’ și suplimentar consumatorii vor putea afla de pe etichetele produselor și informații despre conținutul în energie și în nutrienții principali, raportați la consumul de referință.
Romalimenta a precizat că nu va fi obligatoriu ca toate produsele de pe rafturi să aibă noile etichete, din 13 decembrie, iar cele care nu sunt conforme cu cerințele regulamentului pot fi comercializate până la epuizarea stocurilor.
Pentru a evita risipa de alimente, între altele, Regulamentul european permite vânzarea acestor produse indiferent cât de mare este perioada lor de valabilitate. Unele produse care sunt congelate, uscate sau în conservă au o durabilitate mare și pot persista pe piață câțiva ani, deci este posibil să fie vândute produse cu tipul vechi de etichetă.
Începând de sâmbătă, prezența a 14 presupuși alergeni obișnuiți (arahide, lapte, nuci, etc) va trebui să fie foarte clar indicată pe toate alimentele, inclusiv pentru produsele neambalate, ceea ce obligă brutăriile sau restaurantele să ia măsurile care se impun.
Pentru biscuiți sau dulciuri care conțin ulei sau grăsimi ‘vegetale’, fabricanții vor trebui să precizeze dacă este vorba de ulei de palmier, de floarea soarelui sau de alt tip. Obligatorie este și menționarea adaosului de apă sau de proteine, în timp ce ‘peștele’ sau ‘carnea’ reconstituite vor trebui etichetate ca atare.
Prezența de ‘nanomateriale manufacturate’ va trebui, de asemenea, să fie semnalată, o regulă menită să disipeze totala nebuloasă existentă astăzi în ceea ce privește utilizarea lor în industrie. Incluse foarte probabil în compoziția diverselor preparate, de exemplu a deserturilor cu ciocolată, a mezelurilor sau a supelor, se crede că aceste substanțe minuscule pot dăuna sănătății umane.
Potrivit Comisiei Europene, ‘patriotismul alimentar’ va beneficia de extinderea, la carnea de porc, oaie, capră și pasăre, a indicației obligatorii de origine, impusă până acum doar cărnii de vită.
Transparență va trebui să existe și în ceea ce privește proveniența cărnii de pește, al cărui nume comercial și specie vor trebui să fie precizate, împreună cu zona de unde acesta a fost capturat și modalitatea în care a fost pescuit.
În schimb, mousse-urile de ciocolată și crenvurștii vor putea continua să fie comercializați încă doi ani fără etichetare nutrițională (valoarea energetică, cantitatea de sare, de zahăr, de materii grase). Afișarea acestor date nu va deveni obligatorie decât de la 13 decembrie 2016.
Însă, chiar dacă producătorii menționează deja de bună voie aceste valori, de acum ei vor trebui să o facă de o manieră ‘lizibilă și vizibilă’: în cifre sau cuvinte și nu prin pictograme sau simboluri.
Aceste reglementări vor trebui să se aplice și vânzărilor online. Pentru a garanta respectarea acestor reguli, UE examinează în prezent o înăsprire a controalelor și sancțiunilor, care vor trebui să fie ‘disuasive’, potrivit unei surse europene.