Primăria Municipiului Iași pune la dispoziția ieșenilor o modalitate facilă și modernă de plată a taxelor și impozitelor locale, precum și a altor obligații către bugetul local și central. Astfel, pe lângă posibilitatea plăților la Centrul de Informații pentru Cetățeni și la centrele de cartier (Nicolina, Tătărași, Alexandru cel Bun, Păcurari și Frumoasa), ieșenii își pot achita taxele și impozitele online, accesând pe internet platforma www.ghiseul.ro, sau eTax (site-ul pentru plata taxelor şi impozitelor locale), la adresa https://dfpl.primaria-iasi.ro. Pentru www.ghiseul.ro există două modalități de plată: plata fără autentificare şi cea cu autentificare. Pentru plata fără autentificare nu sunt necesare date de acces (utilizator și parolă). Dacă ieşenii aleg această variantă de plată, aceştia nu vor putea consulta în timp real situația obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor, astfel putând fi plătite doar taxe și impozite al căror cuantum este deja cunoscut. Secțiunea de plată cu autentificare de pe www.ghiseul.ro permite consultarea obligațiilor de plată datorate instituțiilor înrolate și achitarea acestora prin plată online cu cardul (Visa, Visa electron, Mastercard, Maestro). Sunt acceptate la plată cardurile emise de toate băncile din România. Instituțiile de credit pot impune limitări la plăţile prin internet (suma maximă, număr de tranzacţii). Informaţii privind aceste limitări sunt disponibile numai la banca emitentă a cardului. Pentru toate serviciile de plată online nu se percepe nicio taxă suplimentară. Pentru a efectua plata cu identificare prin eTax (site-ul pentru plata taxelor şi impozitelor locale), atunci se vor comunica credenţialele (numele de utilizator şi parola aferentă) pentru site-ul https://dfpl.primaria-iasi.ro. Sunt necesare date de acces (utilizator și parolă). Acestea vor fi eliberate prin mijloace sigure de către Primăria Municipiului Iaşi. „Cei care doresc parola pentru eTax vor trebui să depună o cerere la Centrul de Informații pentru Cetățeni (sediul central și sediile din cartiere), cerere însoțită de copia cărții de identitate și adresa de email”, precizează reprezentanţii Primăriei. Pentru orice detalii, Serviciul Informatizare din cadrul Primăriei Municipiului Iași este la dispoziţia tuturor celor interesaţi la numărul de telefon 0232/267.626. Potrivit legii, datele fiscale intră sub incidenţa secretului fiscal, precum şi a legilor privind datele cu caracter personal. Obligativitatea prezentării la sediul Primăriei Municipiului Iași pentru solicitarea datelor de acces rezidă în faptul că datele procesate pentru plata taxelor şi impozitelor locale sunt date cu caracter personal. Pentru a asigura protecţia deplină a acestor date şi implicit a titularilor lor de drept (utilizatorii sistemului) este necesară identificarea persoanei care solicită datele de acces de către funcţionarii municipalității. Astfel, o persoană nu poate solicita datele de acces decât pentru contul personal. Primăria Municipiului Iași are implementat sistemul online de plată a taxelor și impozitelor locale, disponibil la adresa https://dfpl.primaria-iasi.ro, încă din anul 2003. Sistemul a fost perfecționat, după cerințele legislative din anul 2013, odată cu încheierea contractului cu Banca Transilvania și acceptarea tuturor cardurilor bancare la tranzacțiile online. În acest moment există un număr de 3.598 utilizatori, din care 3.484 persoane fizice și 114 persoane juridice. De asemenea, din anul 2016 este implementat un modul online pentru executorii judecătorești. (E.M.)