O ţară nu se poate dezvolta fără elitele ei, a afirmat joi ministrul Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu, la festivitatea de premiere a olimpicilor care s-au remarcat în anul şcolar 2017 – 2018 la concursurile internaţionale pe discipline şcolare.
„Cred că şi noi, generaţiile de profesori de astăzi, avem obligaţia să determinăm şcoala să evolueze. (…) Cred că şi noi trebuie să abordăm, poate chiar prin lege, ideea de a da şi autoritate, şi respect, profesorilor – nu fac o pledoarie – pentru că ei sunt constructorii oricărei naţiuni, şi lucrul acesta nu avem cum să nu-l recunoaştem şi nu avem cum să nu-i respectăm pentru ceea ce fac. Astăzi sunt cei mai performanţi dintre profesori şi cei mai performanţi dintre elevi”, a afirmat Ecaterina Andronescu, precizând că performanţa nu ar fi fost posibilă dacă nu ar fi existat şi susţinerea permanentă a părinţilor.
Ministrul i-a îndemnat pe elevii olimpici să îşi continue studiile în ţară, amintind că universităţi din România se află în topul celor mai valoroase instituţii de învăţământ.
„Astăzi puteţi să mergeţi oriunde în lume, dar nicăieri nu este acasă. Gândiţi-vă de două ori, încercaţi să vă lămuriţi părinţii că aici, acasă, în România, aveţi universităţi performante în care vă puteţi desăvârşi formarea profesională. (…) Iată, anul acesta, într-unul dintre cele mai pretenţioase ratinguri internaţionale, România are şansa să raporteze 12 universităţi care au intrat în clasamentul Shanghai cu 29 de domenii ştiinţifice. Cele 29 de domenii ştiinţifice sunt în primele 500 din lume, adică între poziţia 200 şi 500. Acest lucru ne arată că şi în învăţământul superior performanţa voastră poate să fie continuată. (…) Aici aveţi şi ce învăţa şi de la cine învăţa pentru a desăvârşi în profesie. (…) Eu vă asigur că puteţi să faceţi lucrul acesta şi în universităţile din România”, a mai spus Ecaterina Andronescu.
Victor Voicu, vicepreşedintele Academiei Române, a declarat că şcoala românească a fost şi este valoroasă, precizând că el însuşi este un produs al acesteia.
„Educaţia şi învăţământul sunt fundamentele culturii şi civilizaţiei unui popor”, a afirmat academicianul, arătând că „efectele educaţiei, spre surprinderea unora care speră să nu fie aşa, devin transmisibile când se practică de-a lungul unei generaţii succesive”.
El a precizat că învăţământul românesc poate fi şi este performant.
„Este o condiţie definitorie sine-qua-non pentru o societate evoluată să genereze performanţă prin educaţie, implicit să formeze elite care probabil vor fi liderii generaţiilor viitoare. Tot ceea ce am văzut astăzi reprezintă o etapă în consacrarea valorii unor tinere speranţe. (…) Cred că este momentul să facem tot ce se cuvine, fără oprelişti, să creştem numărul celor de talia tinerilor aflaţi aici de faţă până când vom atinge o masă critică prin care vom controla calitatea procesului educaţional din România. După mine, acesta este un moment de mare relevanţă, dacă vom reuşi, şi trebuie să reuşim”, a conchis Victor Voicu.
Ligia Deca, consilier de stat în cadrul Administraţiei Prezidenţiale, a transmis „respectul şi consideraţia preşedintelui României pentru performanţă”. ”Performanţă pe care domnia sa, în calitatea sa de profesor de Fizică, ştie sau o interpretează ca fiind talent, dar mai ales efort din partea tuturor celor implicaţi şi susţinere din partea familiilor, din partea profesorilor, din partea şcolilor şi centrelor de excelenţă pe care le avem în ţară. (…) Acest an al Centenarului Marii Uniri nu cred că se putea duce la bun sfârşit într-o manieră mai fericită decât printr-un astfel de eveniment. Cred eu că România prea des nu vorbeşte foarte bine despre şcoală şi atunci când ar trebui să vorbească despre performanţe are timiditate”, a mai spus Ligia Deca.
La rândul său, Sorin Cîmpeanu, preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor, i-a felicitat pe cei care au obţinut performanţă, dar şi pe profesorii lor.
„Îmi doresc să conştientizaţi performanţa pe care o realizaţi – 255 de premii, 184 de elevi ce au obţinut aceste premii. Niciodată nu o să uit să-i felicit pe colegii profesori care au contribuit la această performanţă, sunt 226 de profesori, şi şcolile premiate sunt 90 anul acesta, faţă de 88 anul trecut. Sunt un pic peste unu la sută din şcolile României. Este un lucru într-adevăr de excepţie”, a afirmat Sorin Câmpeanu.
El a apreciat şi faptul că, faţă de anul precedent, sunt mai mulţi olimpici care au ales să studieze în România.
„Depinde de noi, profesorii, să creăm în universităţile româneşti şi în şcolile româneşti condiţii care să facă din alegerea României o alegere viabilă, conformă cu aspiraţiile voastre profesionale şi personale”, le-a transmis Sorin Cîmpeanu.
Au fost acordate 255 de distincţii olimpicilor care s-au remarcat la concursurile internaţionale sau regionale pe discipline (juniori şi seniori) – (au fost obţinute 61 de medalii de aur şi premii I, dintre care 3 cu punctaje maxime, 90 de medalii de argint şi premii II, 65 de medalii de bronz şi premii III şi 39 de menţiuni), din judeţele Iaşi, Suceava, Botoşani, Maramureş, Cluj, Sibiu, Timiş, Arad, Hunedoara, Bihor, Sălaj, Mureş, Covasna, Harghita, Bistriţa-Năsăud, Neamţ, Brăila, Buzău, Bacău, Vaslui, Galaţi, Mehedinţi, Gorj, Dolj, Tulcea, Constanţa, Olt, Teleorman, Argeş, Prahova, Ilfov, Ialomiţa, Călăraşi şi Bucureşti. De asemenea, au fost premiate cadrele didactice care i-au pregătit, precum şi şcolile din care provin elevii.
Potrivit reglementărilor în vigoare, premiile pentru rezultatele înregistrate la olimpiadele/concursurile internaţionale au următoarele cuantumuri: 12.545 lei – premiul I absolut (obţinut cu punctaj maxim), 9.720 lei – premiul I/medalie de aur, 8.330 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 5.950 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 4.065 lei – menţiune (sau diplome echivalente). Sumele în bani acordate elevilor care s-au impus în competiţiile regionale (olimpiade balcanice de seniori şi juniori, Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară Tuymaada, Olimpiada de Informatică a Europei Centrale, Olimpiada de Chimie „D.I. Mendeleev” etc.) sunt: 4.440 lei – premiul I/medalie de aur, 3.785 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 2.945 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 2.550 lei – menţiune (sau diplome echivalente).
Profesorii care au pregătit elevii primesc un singur premiu, în cuantumul cel mai mare prevăzut pentru unul dintre elevii lor. Pentru şcoala pe care elevii o frecventează sau au frecventat-o se acordă câte un premiu, în cuantumul prevăzut pentru fiecare elev premiat. În acest ultim caz, sumele primite vor fi utilizate pentru dotări destinate sprijinirii eficienţei procesului de învăţământ.
În cadrul evenimentului au fost acordate premii şi pentru cele mai de succes activităţi din cadrul programului „Şcoala Altfel”.
Fondul total de premiere alocat de MEN este de peste 2.900.000 lei. AGERPRES