Elevii din clasele VII-VIII susţin, marţi, proba la matematică din cadrul simulării Evaluării Naţionale
Consiliul Naţional al Elevilor a criticat luni modul în care sunt organizate simulările examenelor naţionale şi a sfătuit elevii participanţi la acestea să dea foile de test goale, fără a le completa.
„Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competenţele, ci doar cunoştinţele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informaţiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experienţele noastre de învăţare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în faţa tuturor acestor nedreptăţi, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greşit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest faţă de învăţământul românesc. Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluţia în educaţie: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, eşti îndreptăţit să ieşi din joc”, precizează CNE într-un comunicat transmis AGERPRES.
Potrivit reprezentanţilor CNE, itemii de tip obiectiv „nu au fost etalonaţi”, iar elevii nu am fost consultaţi.
„Dăm foaia goală pentru că suntem conştienţi că ministerul ne vrea nişte cobai, nişte procente dintr-o diagramă şi nimic mai mult. Dăm foaia goală pentru a trage un semnal de alarmă înainte să fie prea târziu, înainte să ajungem în punctul critic în care vom susţine simulări de examene naţionale anual, pentru că decidenţii îşi doresc să pună cât mai multă presiune pe noi”, spun reprezentanţii CNE.
În opinia acestora, „o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată”.
În replică, MEN arată că proiectul de ordin de ministru prin care a fost aprobată organizarea simulării Evaluării Naţionale şi a simulării probelor scrise ale examenului naţional de Bacalaureat, în anul şcolar 2018 – 2019, a fost dezbătut în cadrul Comisiei de Dialog Social din care fac parte reprezentanţii elevilor, părinţilor, profesorilor şi ai altor parteneri sociali, majoritatea susţinând acest demers „care vine în sprijinul elevilor”.
„În anul 2018, la Evaluarea Naţională, din 150.603 candidaţi înscrişi, 55.080 elevi nu au obţinut nota 5 la proba de Matematică, iar 31.440 de elevi au luat note sub 5 la proba de Limba şi Literatura Română. Rezultatele obţinute de elevi la examenele naţionale arată că se impune intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicaţi pentru asigurarea succesului educaţional al tuturor copiilor, inclusiv al copiilor din grupurile marginalizate social şi în situaţie de risc de abandon şcolar, accesului egal al acestora la oportunităţi, drepturi şi servicii din domeniul educaţional, precum şi pentru ameliorarea rezultatelor elevilor la examenele naţionale”, precizează MEN, într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, rezultatele elevilor vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin discuţii individuale, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral şi în funcţie de concluziile desprinse se vor adopta măsurile adecvate pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare, inclusiv prin activităţi de pregătire suplimentară, identificarea dificultăţilor de învăţare ale elevilor, elaborarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea unui plan de intervenţie personalizat etc. AGERPRES